Eli Sjursdotter ; Bør Børson jr. ; Den fjerde nattevakt

Aschehoug 1985 Innbundet

Eli Sjursdotter fra Rugelsjøsetra trosser sin far og flykter hjemmefra med en ung svensk soldat som kommer til setra sommeren etter Armfeldts dødstog over Tydalsfjellene. Men Sjur krever hevn. Bør Børson jr. er historien om den stormannsgale og brautende oppkomlingen som gjør nesten hva som helst for å komme på høyden med "de fine". Den fjerde nattevakt, om Røros i de harde nødsårene, skildrer kreftene i menneskesinnet. David Finnes hustru, Gunhild, og presten Sigismund settes på prøve gjennom sitt lidenskapelige og tragiske kjærlighetsforhold.

Utgivelsesår 1985

ISBN13 9788203150180

EAN 9788203150180

Serie Gigantbok fra Aschehoug

Genre Historisk litteratur

«Vik herfra, angst! Hvorfor oppsøker du alltid meg?»

Fra side 627 i Den fjerde nattevakt av Johan Falkberget.

Angsten hadde engang ett seg inn i hennes sjel. Ved alt det som var og ved alt det som ville komme, var det angst. Å, denne grenseløse angst fulgte tanken som skyggen fulgte legemet. Hun kunne ikke flykte fra den. Om hun så flyktet til verdens ytterst grense, ville den ile ved siden av henne hele veien.
Endelig gled så hennes øyne langsomt i. Hun kjente angsten gjennom søvnen også, men så ble søvnen den sterkeste - den skjønne, sterke søvn.

Fra Den fjerde nattevakt.

«Kan it to som sit og ro båten åt kvar si lei, få lov å legg inn åran att?»
«Om de kan skilles igjen?»
«Ja.»

Fra side 441 i Den fjerde nattevakt av Johan Falkberget.

«Hvil i fred, Du trætte vandringsmand,
her paa Dødens skyggefulde Strand!»

Fra side 442 i Den fjerde nattevakt av Johan Falkberget.

• "Winterkrigen" av Janne Stigen Drangsholt
  • "Winter i verdens rikeste land" av Janne Stigen Drangsholt