Elephants on Acid

and Other Bizarre Experiments

Pan Books Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Pan Books

Format Paperback

The investigators admitted a few of the gatherings they monitored may have seemed like regrettable choices, in light of the nature of the research. For instance, collecting data at a cocktail party attended entirely by librarians, "a group dedicated professionally to maintaining quiet," would seem to defeat the purpose. However, they insisted the librarians were actually quite raucous.

"Den mest bortkastede av alle dager er en dag uten latter." Nicolas Sébastien Roch de Chamfort

Vår ukjente franskmann er kanskje ikke så langt fra sannheten. Latter er faktisk en veldig viktig del av livet. Selv om lærerne på en skole i Tanzania som i 1960 måtte stenge på grunn av uknotrollerbare utbrudd av latter blant elevene nok skulle sett at latteren kunne begrenses litt. Ihvertfall til etter skole tid. Men latter er ikke bare sosialt og morsomt; det er også helsebringende. Sies det. Både blodomløp, musklatur og lungkapasitet skal bli possitivt påvirket av latter. Så hvor uttrykket "å dø av latter" kommer fra er vanskeligå si. Skjønt alle som har opplevd en av disse ustyrlige latterbølgene kan kanskje mer eller mindre gjette seg til det. Spanjolene har et ordtak som sier at "Den som frykter døden gleder seg ikke over livet", og det er jo så altfor sant om en glemmer å le fordi at livet kan være over i neste sving. Det er da du skal huske på vår godeste franskmann med det lange og vanskelige navnet, og plukke frem en av disse små bøkene under og unne deg en liten latter. Men ta det med en klype salt og en teskje kardemomme; siden hva som får oss til å le er like ulikt som fingeravtrykkene våre, kan jeg ikke garantere resultatet. Men tross alt så handler latter og humor like mye om et åpent sinn som en god vits...

• "Hjertedyr - roman" av Herta Müller
  • "Flush - en biografi" av Virginia Woolf