Elefantens reise

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Heftet

1551. Dom João den tredje, kongen av Portugal og Argarve, gir elefanten Salomo i gave til sin hustrus fetter, erkehertug Maximilian. Slik innledes elefantens reise fra Lisboa til Wien, sammen med kornaken Subhro og et følge av kavaleri og intendantur. På veien opplever elefanten like uforutsette ting som en Don Quijote, og blir sett av et mylder av mennesker som tolker det som skjer, slik at de til sammen skaper en reiseskildring.

ISBN13 9788202362737

EAN 9788202362737

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Europa

Skeptikerne har rett når de hevder at menneskehetens historie er en uendelig rekke av tapte muligheter. Som godt er, takket være fantasiens uutømmelige gavmildhet, råder vi etter hvert bot på unnlatelsene, fyller lakunene etter fattig evne, tar oss frem i smug som ender blindt, og som evig og alltid vil ende blindt, dikter opp nøkler som skal åpne dører som har mistet låsen eller aldri har hatt den.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøker som på en eller annen måte henger ved meg gjennom livet - på godt og vondt

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.