Elefanten som forsvant

av (forfatter), Ika Kaminka (oversetter), Magne Tørring (oversetter) og Mai-The Duc (oppleser).

Lydbokforlaget 2017 CD

De beste og mest populære av Haruki Murakamis klassiske, tidlige noveller.

I «Elefanten som forsvant» finner vi sytten av Haruki Murakamis mest kjente, tidlige noveller. Fortellingene utspiller seg som oftest i hverdagens velkjente miljøer, mot de realistiske kulissene av villaforsteder, bakgater og kontorlandskap. Men det er en verden gjennomsyret av sprekker, der det usannsynlige og hemmelighetsfulle lett kan bryte inn og forstyrre både fornuften og ro og orden.

En gammel elefant og mannen som passer den forsvinner sporløst, noe som også forrykker balansen i den betraktende fortellerens tilværelse. En mann oppdager at livet hans er i ferd med å invaderes av små tv-mennesker. Et ungt par føler seg nødt til å dra ut i det nattestille Tokyo for å rane et bakeri. Og hva kan skje, eller ikke skje, når man en vakker aprilmorgen treffer den hundre prosent perfekte jenta på gata?

Med humor og stor oppfinnsomhet skildrer Murakami fantasiene og drømmene som trives i skyggen av vaner og rutiner. Han har et skarpt blikk for samtidens mer absurde sider, men fortellingene preges også av et smittende vemod over tidens gang og over de kjærlighetstapene som følger med livet. Elefanten som forsvant viser oss en verden der grensen mellom virkelig og uvirkelig hele tiden forskyves - en verden som til forveksling likner vår egen.

Novellene i «Elefanten som forsvant» er skrevet i perioden 1980-1991, og er blant Murakamis mest kjente og viktigste fortellinger. Noen har vært en inspirasjonskilde til senere store romaner, og flere har vært filmatisert og dramatisert.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2017

Format CD

Omtalt sted Tokyo

Ny samling med murakamiske noveller fra 1980-1991

Som den ihuga Haruki Murakami-fan jeg er, sørger jeg som regel alltid for å få med meg siste nytt på Murakami-fronten. Så også denne gangen, da Pax forlag tidligere i år utga "Elefanten som forsvant", som inneholder 17 noveller som er skrevet i perioden 1980-1991. Boka er også tilgjengelig som lydbok. Flere av novellene er lett gjenkjennelige som forløpere eller inspirasjonskilder til senere romaner. Jeg har lest de fleste av bøkene hans, og har også omtalt en hel del av dem her på bloggen min.

Japanske Haruki Murakami (f. 1949) har en stor tilhørerskare i Norge. Det faktum at samtlige av hans 17 bokutgivelser er oversatt til norsk, sier i grunnen alt. Det fremgår for øvrig av den engelske Wikipedia-siden om forfatteren at en 18. bok er utgitt - "Killing Commendatore". Det er med andre ord bare å glede seg!

Hva er det egentlig med Murakami som trollbinder oss lesere? Dette spørsmålet har jeg stilt meg selv mange ganger, uten egentlig å komme frem til noe entydig svar. Persongalleriet i bøkene har riktignok en del fellestrekk; som at de er ensomme (også i sine parforhold) og at noen av dem nærmest må karakteriseres som outsidere, men likevel uten å være altfor outrerte. Denne gangen møter vi på flere - de fleste er menn - som har falt litt på siden av det etablerte. Noen ganger ikke verre enn at f.eks. en er arbeidsledig. Måten han beskriver mellommenneskelige relasjoner på og krydrer hverdagslige hendelser med overraskelser (ofte ganske creepy), noen ganger i grenselandet mellom det realistiske og det uvirkelige, er også med på å gjøre ham til en spesiell forfatter. Dessuten er det en del humor i de mest absurde historiene. Sist men ikke minst er det noe med stemningen i historiene hans. Noen ganger bygges det opp til en uhyggestemning, før vi skjønner at dette først og fremst skjer på det indre planet - dvs. oppe i hodene til personene i historiene - og ikke så mye på det ytre planet.

I novellesamlingen "Elefanten som forsvant" møter vi like mange skjebner som antall noveller i samlingen. I "Søvn" møter vi en kvinne som ikke får sove, og som gjør det hun kan for at mannen hennes ikke skal oppdage det. Hennes indre verden er noe hun helst holder for seg selv. For å holde ut leser hun "Anna Karenina" på nettene. I "Trekkoppfuglen og tirsdagskvinnene" møter vi en arbeidsledig jeg-person som plutselig får en oppringning fra en for ham fremmed kvinne, som hevder at han en gang var forelsket i henne. Alt hun ber om er 10 minutter av hans liv, og det viser seg at hun vet urovekkende mye om ham ... I "Det andre bakeriraidet" møter vi det nygifte paret som ender med - som tittelen så talende forteller - med å rane et bakeri. Novellen får oss til å tenke hva vi egentlig vet om menneskene vi har rundt oss. Å være gift med en kvinne som faktisk har en rifle og et par finlandshetter liggende mtp. fremtidige behov, må utvilsomt være spesielt! "TV-fyrene" er en ytterst creepy historie, som også innbefatter et ektepar som åpenbart holder mye for seg selv og ikke deler sin indre tankeverden med hverandre. Mennene som kommer med TV´en ser ut til å ha krympet ... Kona er helt uanfektet av det hele, mens mannen lurer ... Det har visst også skjedd med elefanten i tittelnovellen "Elefanten som forsvant". Historien jeg likte aller best, kanskje fordi den har det mystiske og fantasifulle i seg, var "Den dansende dvergen". For en historie! Snakk om å få sine største drømmer oppfylt, men til hvilken pris!

I og med at jeg valgte lydbokutgaven denne gangen, som for øvrig er nydelig opplest av Duc Mai-The, kjente jeg på at noen historier gikk litt inn det ene øret og ut det andre. Noen ganger spolte jeg tilbake og hørte novellene om igjen, men uten at de ga meg noe mer. Andre historier "satt som et skudd". De gjorde et sterkt inntrykk på meg. Og atter andre ganger ble jeg sittende igjen som et spørsmålstegn til slutt. Hva var poenget med historien? Hvor ville forfatteren egentlig? For meg virket historiene rett og slett uferdige. Jeg satt derfor igjen med et inntrykk av en noe ujevn samling av noveller, som spente fra det glitrende til det mer likegyldige. Samtidig vil jeg understreke at Murakami kan skrive om nærmest hva som helst og likevel gjøre det meste interessant. Det handler da om hans evne til å gå inn i det rent menneskelige og gjøre dette på en gjenkjennelig måte. Selv innbilder jeg meg at det typisk japanske er å være veldig privat - også i ekteskapet - mens det typisk norske er å dele mye mer både med venner og ektefeller. Men her er jeg antakelig bare fordomsfull. Haruki Murakami har gjennom hele sitt forfatterskap skrevet om japanske menneskers liv og levned, og dette har han gjort på en slik måte at jeg alltid tenker at "folk er folk", uansett hvilken kulturbakgrunn de måtte ha. Det handler om hva mennesker er opptatt av, hvilke drømmer de har og hva de gjør av anstrengelser for å nå sine mål. Dessuten handler det om hvordan mennesker agerer i forhold til hverandre.

Jeg anbefaler lydbokutgaven av denne boka! Duc Mai-The er den mest eminente oppleseren av Haruki Murakamis bøker jeg vet om. Ingen over - ingen ved siden! I tillegg er novellene oversatt av Ika Kaminka og Magne Tørring, og da blir det jo bra! Denne novellesamlingen inneholder for øvrig så mange fine historier at den er verdt å få med seg, selv om alle ikke faller like mye i smak hos absolutt alle lesere.

Hvis du liker noveller, kan du glede deg til disse!

Når jeg har kommet meg gjennom nok pensum, om det noen gang skjer.

En liste med et utvalg bøkene til Haruki Murakami. Jeg har lest noen, og denne uken kom jeg over en rekke bøker på salg og fylte opp bokhyllen med Murakami.
Dette skal bli kos :)

• "Underground" av Haruki Murakami
  • "Birthday stories" av Haruki Murakami
  • "Hør vinden synge ; Flipperspill, 1973" av Haruki Murakami
  • "Første person entall - noveller" av Haruki Murakami
  • "South of the border, west of the sun" av Haruki Murakami
  • "Blindepilen og den sovende kvinnen" av Haruki Murakami
  • "Å forlate en katt - hva jeg snakker om når jeg snakker om far" av Haruki Murakami
  • "Menn uten kvinner" av Haruki Murakami
  • "Drapet på kommandanten - Bok 2" av Haruki Murakami