El Gringo

Aller 2010 Innbundet

Når US Marshal Kane og den meksikanske banditten Coyote møtes i Joe's saloon i Kansas City, er det femten år siden Coyote tok seg av Kane og lærte ham å bli ekspert med revolveren. Han lærte ham også å bli kynisk, kald og hard. Nå står Morgan Kane og Coyote ansikt til ansikt igjen, fylt av bitterhet og hat, og rede til å drepe hverandre. Boken inneholder også artiklene Litt om å redigere Morgan Kane av Kjell Jørgen Holbye, Model 1873 Colt single action army av Øyvind Flatnes og Eventyret om Morgan Kane, del 5 av Finn Arnesen.

Med 3000 gullpesos i sin besittelse befinner Morgan Kane seg plutselig i en politiarrest i Casas Grande. Overfor ham sitter politisjef Galan. Politimannen har ett mål, å fakke en av Mexicos verste banditter: legenden Coyote. Med Kane i sin varetekt har han klekket ut en plan av forræderisk genialitet. Snart er Morgan Kane på vei opp i fjellene for å slutte seg til Coyotes bande. Under dekknavnet El Gringo blir han snart en av Coyotes mest betrodde menn, rede til forræderi ... Lite vet Kane om at de to mennene er bundet sammen i et skjebnefellesskap sterkere enn døden. Snart er El Gringo en del av et skjebnesvangert spill - som skal forfølge den 22 år gamle Kane resten av hans liv ... «Kane skiftet tak på revolveren. Han husket - Herregud, som han husket ...» Bøkene om Morgan Kane er skrevet av Kjell Hallbing under pseudonymet Louis Masterson og er blant norsk underholdningslitteraturs største suksesser. Nå utgis serien på nytt med reviderte tekster og fyldig bonusmateriale.

Forlag Aller

Serie Morgan Kane

Genre Western

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted USA

Kane er i Mexico og ender opp som fredløs. Spennende, men uavsluttet bok, da den henger tett sammen med neste bok i serien.

Ikke for pyser

• "Revolver til salgs" av Louis Masterson