Ekte sekstiåttere spiser ikke seipanetter

portretter fra 68-generasjonens indre og ytre liv

Pantagruel 2009 Innbundet

Boka inneholder 31 småportretter som avtegner den legendariske opprørsgenerasjonen på de forskjelligste livsområder.

Endelig i salg igjen. 25 år etter! En meget vittig, alvorlig og nærgående studie av den legendariske opprørsgenerasjonen - før og nå. I 31 fargerike småportretter avtegner forfatteren - med bakgrunn i egne erfaringer og iakttakelser - "ekte sekstiåtteres" indre og ytre profil på de forskjellige livsområder. Boka henvender seg selvsagt til alle sekstiåttere - og til deres avkom, som nå er nådd samme alder som foreldrene var i da boken utkom for 25 år siden. Boka vil glede ekte sekstiåttere og deres avkom like mye som de uekte sekstiåtterne, men vil også være en sann svir å lese for andre med nysgjerrighet på disse menneskenes mangslungne liv og egenskaper. For hva har egentlig endret seg de siste 25 årene? Her er det meste! "Forbausende aktuell i sin avsløring. En leken gullpenn. Godt sett. Godt skrevet. Takk, herr Nielsen." Kjetil Rolness

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2009

Genre Humor

Omtalt tid 1960-1999

Det var i høyeste grad Knut Nærum sitt forord som fikk meg til å lese denne boken. Det viste seg at jeg har mindre til felles med Nærum enn jeg trodde, for jeg fikk aldri følelsen av å ville lese høyt for noen, eller dele av innholdet på annen måte.

Det var verken morsomt eller genialt. Kan hende man må ha kjennskap til denne gjengen, altså sekstiåtterne, eller være en selv, slik at innholdet blir gjenkjennelig og ironien tydeligere.

Han skriver godt, det er det ikke tvil om, så det er rett og slett det han skriver om som blir kjedelig. Jeg kjente til forfatteren fra før, så jeg hadde ingen grunn til å tvile på Nærum sine ord, derfor anbefaler jeg heller å lese Nils-Fredrik sine Tristesser.

Flere leste bøker iår. Etter å ha lest IKON boka om Virginia Woolf lånte jeg 10 til i serien, og skal se etter de 2 siste på HA bib imorgen (skrevet 25. Juni)

• "Det skjedde i Norge. Bd. 2 - velstand - og nye farer : 1952-61" av Yngvar Ustvedt
  • "Bård og Atles gode råd om absolutt alt" av Bjarte Arneson
  • "Ikke jobb mens jeg forstyrrer" av Børge Lund
  • "Vulgær og vidunderlig - en studie i utsøkt dårlig smak" av Kjetil Rolness
  • "Greske øyer" av Marc Dubin
  • "Aracoeli" av Elsa Morante
  • "Det er aldri for tidlig å angre - tristesser i utvalg 2" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Det er aldri umulig å mistrives - tristesser i utvalg 3" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Serenissima - en roman om Venezia" av Erica Jong
  • "Den drukner ei som henges skal" av Jon Michelet
  • "Det er aldri  for grått til å være sant - tristesser i utvalg 4" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Den siste mogul - dynastiets fall, Delhi, 1857" av William Dalrymple