Eksil

av (forfatter) og Linn Øverås (oversetter).

Aschehoug 2011 E-bok

Samantha er 15 år og passer ikke inn noen steder. Hun har et engelsk utseende, men hun har bodd i Tanzania siden hun var tre år. Alkohol- og stoffmisbruk fyller mer og mer av livet hennes og hun innleder et forhold til en eldre mann. Dette forholdet skal vise seg å bli skjebnesvangert. Romanen er den første i en trilogi.

ISBN13 9788203216688

EAN 9788203216688

Serie Tanzania-trilogien (1)

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Tanzania

Denne boken er ikke min absolutte favoritt, men jeg likte den likevel godt. Språket er veldig klart og direkte. Kapitlene og setningene er korte, det er nesten som å få raske snapshots av situasjoner og dialoger, og i kombinasjon med handlingen fungerer dette veldig bra. Den litterære stilen illustrerer også godt det usentimentale og brutale ved å være en fremmed der man egentlig føler seg hjemme. Plottet i boken er veldig godt. Boken har noen gode overraskende vendinger, og jeg så ikke slutten komme, selv om jeg må innrømme at jeg nok var forberedt. Jeg gir denne boken terningkast 4+.

• Hvornår rejser du? spørger jeg.
  • Hva mener du - rejser?
  • Ja, fordi dine forældre skal et andet sted hen.
  • Det ved jeg ikke. Nej, men det varer nok ikke så længe.
  • Men vi skal da skrive til hinanden, siger hun. Naiv. Gennemstrømningen er enorm på skolen. Jeg bliver venner med nogen, og så rejser de. Og jeg holder forbindelsen ved lige et stykke tid, men så glider det ud i sandet. Og jeg tror... det tænker jeg hele tiden, at det er lissom når folk dør - det er det samme. En måde at klare det på. De er døde. Jeg har ikke tillid til, at jeg vil se dem igen.
  • Skal vi ikke det, Samantha - holde forbindelsen ved lige? spørger Gretchen.
  • Jo, siger jeg. Når hun er rejst, er hun død.
  • Skal du ikke snart have en kæreste, Gretchen? spørger jeg. - Jeg kan finde en til dig.
  • Nej tak, siger hun
  • Hvorfor ikke?
  • Drenge er nogle svin, siger hun
  • Jeg troede ikke du bandede
  • Jeg bander ikke
  • Hvad gør du så?
  • Jeg siger det bare som det er.
  • Hmmm, siger jeg
  • Jeg vil hellere læse, siger Gretchen og begynder at flette.

• "Liberty" av Jakob Ejersbo
  • "Nordkraft - roman" av Jakob Ejersbo
  • "Og skipet siglar vidare - roman" av Mads Rage
  • "Black swan green" av David Mitchell
  • "Kunsten og måten å nærme seg avdelingssjefen på for å be om lønnspålegg" av Georges Perec
  • "Menneskets del" av Kari Hotakainen
  • "Sytten" av Juha Itkonen