Ekkoland

Oktober 2012 E-bok

Arvid fra novellesamlingen Aske i munnen, sand i skoa (1987) er blitt tolv år gammel og tilbringer sommeren hos besteforeldrene i Danmark. Familien bor noen uker i en bitteliten leilighet over bestemorens melkeutsalg i en by nord på Jylland. Det er tidlig sekstitall, og Arvid hjelper bestefar med å kjøre melkeflaskene rundt med varesykkel om morgenen. Arvid er en gutt som tar verden inn over seg, og det er mye han lurer på. Dette er forfatterens første roman.

Ekkoland, 1989, er Per Pettersons første roman. Arvid fra novellesamlingen Aske i munnen, sand i skoa er blitt tolv år gammel og tilbringer sommeren hos besteforeldrene i Danmark. Muttern, fattern, Gry og Arvid bor noen uker i den bittelille leiligheten over bestemorens melkeutsalg i en by nord på Jylland. Det er tidlig sekstitall, melka kommer på flasker, og Arvid hjelper bestefar å kjøre den rundt med varesykkel om morgenen. Arvid er en gutt-unge som tar verden inn over seg, og det er mye han lurer på. Hvorfor gråter bestemor så ofte bak døra til det lille kammerset? Hva skjedde mellom muttern og fattern før han og Gry ble født? Og hvorfor trenger Arvid, mer enn de andre i familien, å tenke på Bruno Angelini, bakersønnen fra Napoli, som er en av forfedrene hans?

Forlag Oktober

Serier Oktober ebok Arvid Jansen (2)

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Danmark

Det kunne sikkert vært skrevet mange bøker om temaet familie-/vennebesøk om sommeren. Per Petterson har skrevet romanen Ekkoland (1989) om Arvid som nå er 12 år, fattern, muttern og storesøster Gry som reiser på sommerferie fra Veitvet til Danmark med båten Vistula. Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest romanen,

Han var full, kroppen hans var av mjuk gummi, men han sang pent og det var en trist sang å høre i ei tom gate om natta. Han sang ikke feil en eneste gang, men han brukte hele fortauet på å komme seg fremover.

Å pisse ute er å ha ferie.

Jesper var storebroren til muttern og da han døde var Jesper like gammal som Jesus var da han blei hengt på korset. Men Jesper var ingen Jesus, sa muttern, for han var temmelig rampete, var rampete som Tom Sawyer var det, og han hadde flere venner. Jesus hadde bare tolv og et par av dem var ikke mye å skrive hjem om.

Lillebror døde. Men først blei han født tre måneder for tidlig i heisen opp på Ullevål sjukehus. Han var ikke mye lenger enn skolelinjalen til Arvid og veide mindre enn en sukkerpose og de la han i ei glasskasse som het kuvøse og etter ei uke sendte de mutteren hjem med beskjed om å glemme hele greia

Herregud Frank, sa muttern - det er jo et skur! - Jeg heter Frank Jansen, ikke Fred. Olsen, sa fattern trøtt og muttern svarte: - Ingen vet det bedre enn jeg! og de hørte bare vinden og froskene som kvekka og så sa hun: - Det mente jeg ikke. Det var sant. Hun krangla aldri om penger. Hvorfor skulle hun det? Det var jo meningsløst, som å nyse aleine i Gobiørkenen og vente at noen skulle si prosit.

Dette er de bøkene jeg kjøpte på de nevnte forlags bakgårdssalg torsdag 9.9. Prisene varierte fra 60,- til 30,-

Her er bøkene jeg har lest hittil i 2013

Uthevet tekst