Eirik Raude

en roman om Eirik Torvaldsson av Øksne-Torers slekt

den Eirik som oppdaget Grønland og var en god venn av Tor

1. bok

skipet og sverdet

av (forfatter) og Anya Elise Seeberg Liaaen (oversetter).

Front forl. 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Eirik Raude ble født i 952. Hans far ble lyst fredløs og Eirik utvandret til Island som 14-åring. Han fikk navnet sitt på grunn av sitt voldsomme temperament og hans røde hår. Boken skildrer Eirik Raudes barndom og hans første ungdomsår. Dette er den første romanen om Eirik Raude.

Eirik Torvaldsson ble født i Norge i 952. Da hans far ble lyst fredløs, utvandret han som 14-åring til Island. Senere reiste han lenger ut i verden og ble den første europeer til å bosette seg på Grønland. På grunn av Eiriks voldsomme temperament og hans røde hår, ga Håkon Jarl ham tilnavnet den Raude, og det er fortsatt som Eirik Raude vi kjenner ham best.
Eirik er en drømmer og en slåsskjempe, som står på god fot med guden Tor. Ofte er han også sin egen, sine kvinners og sine venners verste fiende og kastes til stadighet rasende ut i nye og ukjente verdener.
Romanen om Eirik Raude skildrer hans barndom og første

Forlag Front forl.

Utgivelsesår 2013

Serie Eirik Raude (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norge Island

"Makten sin bør en mann som har vett, bare bruke med måte, blant modige menn merker han snart at ingen er djervest av alle" HÅVAMÅL, ISLAND 900 TALLET, NEDSKREVET PÅ 1200 TALLET

Det er bare ufrie menn som ikke tør slippe en fis under åpen himmel!

• En ting til, Eirik. Du må alltid passe deg godt for menn som går med føttene utover. De er selvhøytidelige mennesker uten humor, og de er de verste.

Husk at før livet var døden. Før lyset var det mørke. Husk at det levende er kommet fra det døde, og at uten døden ville det ikke være noe ekte liv. Bare fordi vi kan se døden foran oss, kan vi leve, og lytte til stemmen inni oss. Se døden i øynene, og vær levende i hvert øyeblikk du puster. Det er den muligheten som bor i deg Eirik. Grip den, og forkast alle fristelsene til å utfordre din egen, for tidlige død.

"Om du vil eie elsk hos en kvinne, gi gaver og gode ord, si hvor fager du syns hun er, med smiger har mange seiret." HÅVAMÅL, ISLAND 900-TALLET NEDSKREVET PÅ 1200-TALLET

Her er bøkene jeg har lest hittil i 2013

Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).

• "Eirik Raude - en roman om Eirik Torvaldsson av Øksne-Torers slekt" av Preben Mørkbak
  • "Kampen om de nordiske landene - den siste viking" av Preben Mørkbak
  • "Stormens krigere - historisk roman" av Bernard Cornwell
  • "Den tomme tronen - roman" av Bernard Cornwell
  • "Kampen mellom rikene" av Sam Barone
  • "Alexander - verdens ende" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Tordensønnene" av Giles Kristian
  • "Alexander - Ammons spådom" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Ørnens erobring" av Simon Scarrow
  • "Den hedenske kongen - roman" av Bernard Cornwell
  • "Cæsars dom" av Steven Saylor