Eilert Sundt og det Norge han fant

Gyldendal 2000 Innbundet

Boken forteller om livet og virket til folkelivsskildreren og vitenskapsmannen Eilert Sundt. Han var sendt på oppdrag av det norske storting og datidens embetsstand for å kartlegge tilstanden blant folk på bygdene. Han fant et folkeliv som aldri før var skildret; Fattig-Norge i all sin usselhet, og han skrev om dets sedelighet, drukkenskap, giftermål, byggeskikker, renslighet, husflid,tro og skikker. Han grunnla et nyt fag, og viste vei for vitenskapen til nye fagområder. Har personregister.

Eilert Sundt var sendt på oppdrag av det norske storting og datidens embetsstand for å kartlegge tilstanden blant folk på bygdene. Det var et oppdrag så uoverskuelig og svært at han kunne finne hva det skulle være. Han fant et folkeliv som aldri før var blitt skildret, og skrev om Fattig-Norge i all sin usselhet, om sedeligheten i landet, drukkenskap, giftermål, byggeskikker, renslighet, husflid, tro og skikker. Slik banet han også en vei for vitenskapen til å befatte seg med nye fagområder. Eilert Sundts storhet som folkelivsskildrer og som pioner innen bl.a. sosiologien er en fryd å oppdage og oppleve. Bodil Stenseth forteller hans historie på en medrivende og kunnskapsrik måte.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205257498

EAN 9788205257498

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Eilert Sundt

Men selv mysterier har sitt å fortelle. Den begavede og flittige attenåringen fra Farsund må ha vært temperamentsfull og egenrådig. Det er bare temperamentsfulle og egenrådige mennesker som får bunnkarakter i oppførsel og toppkarakter i alle andre fag.

Den hellige bok var også en minnebok. Familien og slekten var hellig. Dåpen var ikke bare en religiøs handling som gjennom sakramentet forvandlet barne fra hedning til kristen, men også en sosial handling som innlemmet den nyfødte i et nettverk av familie, slekt og foreldrevenner. Å oppkalle barn etter slektninger var svært utbredt, det stadfestet den nyfødtes sosiale rang. I livets storm og stille var en person uten familie og slekt ingenting verdt. I datidens norske samfunn der den offentlige sosialhjelp kun var nødhjelp og der nesten all utdannelse var privatfinansiert, betydde familie og slekt alt

Ja, noterte Therese, jeg vil i det minste prøve, men nå føler jeg meg ordentlig nervøs, når jeg tenker på alt som jeg skal og bør lese, ordentlig utålmodig over hvor lite jeg vet om alt.

• "Jakten på Sigurd Jorsalfare" av Øystein Morten
  • "Om kunsten å lese og skrive" av Olof Lagercrantz