Egenmäktigt förfarande

Natur & Kultur Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Natur & Kultur

Format Paperback

Språk Swedish

"Egenmäktigt förfarande" eller "Rettsstridig forføyning" som den heter på norsk - er en velskrevet roman. Språket er vakkert (hørte den på svensk).
Temaet her er forelskelsens selvbedrag, uoppnåelig kjærlighet, kjærlighetssorg, å elske feil person.
Jeg er begeistret for hvordan Lena Andersson framstiller hovedpersonen, Ester Nilsson. Hun er en sterk kvinne med fornuft og intelligens. Utfordringene dukker opp når Ester plutselig blir forelsket i en kunstner - en eldre mann som vil være fri for forpliktelser i et "forhold". Ester ønsker av hele sitt hjerte at det skal bli de to, men Hugo ønsker åpenbart ikke det samme. Ester er helt blind for realitetene i dette forholdet, hun lengter etter et nært kjærlighetsforhold, og hun tolker og leter hun etter tegn til håp i en mann som ikke har interesse for å starte et liv med henne. Sånn sett er det en nitrist historie, men jeg opplever ikke lesingen som trist. Lena Andersson klarer å få fram medfølelsen.

Ser at media ser paralleller i både Stoner og hos Hamsun. Spennende.

Att inte författare kan hålla sig till det som de är bra på....författa! På svenska läser författaren med en entonig, mörk och trist röst sin prisbelönta och säkert väldigt intressanta bok, men jag vill ha inläsningar av människor som KAN läsa. Inte skriva...
Fler exempel är Håkan Nesser och Gerda Antti. De förstör sina skrivna verk och tappar läsare helt i onödan.
Att däremot höra Martina Haag läsa sina egna böcker ger böckerna ett mervärde och det är väl det som ovan nämnda författare eller deras förlag har trott gälla även deras böcker.
Hoppas att boken läses in på norska så att jag kan lyssna på den!

Ekte fortalt om moderne forhold, søken etter kjærlighet og løgnene man forteller seg selv for å forsvare valg man egentlig vet er feil.

Varje gång hon kommenterade något blev det stumt. Hugo följde aldrig upp det Ester sa. Ester följde altid upp det Hugo sa. Ingen av dem var riktigt intresserad av henne men båda var intresserad av honom.

När hon ätit upp och diskat porslinet la hon en lapp i kylskåpet med en av språkets vanligaste kärleksförklaringar. Subjekt, predikat, objekt.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Utan personligt ansvar (av Lena Andersson) [Imported] (Swedish)" av Lena Andersson
  • "A moveable feast - the restored edition" av Ernest Hemingway
  • "Vonde blomar - noveller" av Gunnhild Øyehaug
  • "Never Mind (Melrose Novels 1)" av Edward St Aubyn
  • "Det usynlige biblioteket - roman" av Thorvald Steen
  • "Begge deler" av Ali Smith
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Pariseren, eller Al-Barisi" av Isabella Hammad