Egalias døtre

Pax 1977 Heftet

En satire om fantasilandet Egalia, landet der alt er annerledes, men likevel likner noe vi kjenner. Her er det kvinnene som har makten og undertrykker menn.Til alles og mødrelandets beste tilpasser mennene seg deres fruedømme. Bortsett fra noen få. Romanens hovedperson, Petronius Bram, en svermerisk unggutt som drømmer om å bli mannlig froskekvinne, gjør opprør sammen med kameratene sine og starter maskulinistbevegelsen. Men hans mor, direktør Bram, mener at en mannsbevegelse er dømt til fiasko.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1977

I Egalia er alt snudd på hodet. Det er kvinnene som rår, mens mennene steller hus og barn. Døtre foretrekkes framfor sønner, mennene går på p-piller, og kler seg i dameklær. De fleste menn innretter seg, men direktør Brams sønn, Petronius og hans kamerater, nekter. De starter maskulinistbevegelsen og gjør opprør mot kvinnesamfunnet.

Det er hysterisk morsomt, og også tankevekkende hvordan kvinnene ser på sine menn. Boka kom opprinnelig ut på slutten av 70-tallet, og er oversatt til 13 språk. Vedder på at den skapte furore!

En av få bøker som har fått meg til å le høyt, selv om temaet er alvorlig nok. Dette handler om kvinneundertrykkelse. Jeg kunne livlig forestille meg disse beretningene hvor kjønnsmønsteret er snudd på hodet og kvinner har definert språket. Jeg kjente meg igjen i flere av situasjonene i boken. Blant annet var det vanlig, da jeg var ung, og kanskje er det sånn ennå, at hvem som helst kunne finne på å kommentere det når jeg begynte å få pupper. I boken går dette ut over guttene, som får hentydninger om å måtte begynne med PH (pung holder). Omgjøringen av «maskuline» ord er gjennomført til fingerspissene. Det heter for eksempel ikke menneske, men kvinneske. En mannlig lærer kalles herken, altså den mannlige frøken. Morsom og kreativ måte å formidle det patriarkalske samfunnet, som godt kan danne grunnlag for en debatt, en samtale eller betraktninger rundt tema. Jeg oppfatter ikke boken nedlatende eller angripende ovenfor noen av kjønnene, men den får en til å tenke over hvor begrensende fordommer, ord, tanker og holdninger kan være.

Fasinerende fantasi med utgangspunkt i en realisme som desverre er godt kjent selv 40 år etter at romanen ble skrevet.

-Du? Jeg tror jeg vil bli mannesaksmann når jeg blir stor.
-Det er det ikke noe å tjene på.
-Jo. Jeg kunne blitt språkforsker. Det er viktig å befrue språket. Så kunne jeg konsekvent gå inn for å utrydde alle ordene som viste at kvinnene hadde fruedømmet i samfunnet.

Kjærlighet betyr forventning. Har du ingen forventninger, blir du ikke skuffet.

Hvorfor var det slik, og hvordan hadde det begynt? Hvorfor sto de der og skalv ved tanken på å putte et frø i jorden? Hvorfor godtok de bare at kvinner kunne dyrke jorden i kraft av sin natur? Hvorfor skulle de stå der i voksen alder å lære seg det kvinner lærte når de var barn? Hvorfor var menstruasjonen en kraftkilde, når sæden var en kilde til skam? Hvorfor var det slik? Hvordan var det blitt slik?

Nei Petronius. Du forstår...menn mangler all virkelig kontakt med livet. De har ingen fysisk kontakt med avkommet. De er derfor heller ikke i stand til å tenke på hvordan det går med jordens folk etter at de selv er døde. I et samfunn hvor mennene fikk lov til å bestemme ville alt liv på jorden dø ut. Hvis menn ikke holdes nede, hvis menn ikke stagges, hvis menn ikke siviliseres, hvis menn ikke holdes på plass, vil livet forgå...

Mannen er et kvinneske kun i kraft av to ting; sitt avlsredskap og sin muskelstyrke

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Dette er en liste over bøker som bekrefter at vi fortsatt må markere 8. mars og ta dagen på alvor.
(Blir stadig oppdatert.)

8.Mars #Kvinnedagen #Feminisme

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

• "St. Croix-trilogien" av Gerd Brantenberg