Eclipse i mai

Juritzen forlag 2015 E-bok

Gudolv Gudvolden elsker litteratur og arbeider med oversettelser av europeiske klassikere. Men det er ikke dette han lever av. Han er leiemorder og drar nå ut på sitt 8.oppdrag. I Gudolv Gudvoldens fortid skjuler det seg en tragisk historie som etter hvert rulles opp.

Den unge matematikklæreren Haydir Temir flytter med sin lille familie til Tyskland etter å ha opplevd grusomheter i sitt hjemland. Heller ikke her blir tilværelsen slik han hadde tenkt seg. Skjebnen til disse to unge mennene styrer mot en dramatisk finale.

ECLIPSE I MAI er Gert Nygårdshaug på sitt beste - underholdende, spennende og viktig.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788282058711

EAN 9788282058711

Vakkert, forførende og grusomt fra Gert Nygårdshaug. "Eclipse i mai" har et vakkert litterært språk, samtidig som det er lett tilgjengelig. To parallelle historier fortelles: den ene om litteraturelskeren, oversetteren og leiemorderen Gudolv Gudvolden, og den andre om Haydir Temir, matematikklærer og soldat i den tyrkiske hæren - og om hvordan disse historiene nærmer seg med lette sommerfuglvingeslag. Les mer om denne og andre bokomtaler på bloggen min Bjørnebok (Bloggnorge har dessverre hatt en del tekniske problemer i det siste, men har lovet at det skal ordnes med det første). Boka utgis først senere i høst.

Bra saker! Passe spennende og interessant under veis, og tankevekkende når den går mot sin uunngåelige konklusjon.

Minner meg om den første boken i Milo-serien. Alt virker riktig og rettferdig, men allikevel så galt. En svært spennende bok som ikke kommer til å bli glemt med det første.

Ganske interessant bok, med to paralelle historier, men det tar litt tid før den fenger meg. Må nesten lese hele boka for å skjønne at den er bedre enn den virker. Trist og mørk bok på mange måter. De rare norske navnevalgene som sikkert skal være en form for Nygårdshaughumor, tar uansett ikke brodden av faanskapen.

Du graver ikke i en sambygdings motiver og økonomi når han gjør det beste for hjembygda.

• "Quintessence - om Olion Solengs forunderlige opplevelser" av Gert Nygårdshaug
  • "Nøkkelmakeren - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Den femte dykkeren" av Hogne Hongset