Dyriske fabler

herfra og derfra

av (forfatter), Henning Hagerup (gjendikter) og Ravi Shankar (illustratør).

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

Boken inneholder ti fabler om dyr fra fjern og nær. Historiene er moderne varianter av gamle, kjente fabler. Fablene har ofte uventede og umoralske vendinger. Boken passer også for voksne.

Vikram Seth, britisk-indisk forfatter født 1952, er kjent for norske lesere. I 1994 kom storverket En passende ung mann, til både leseres og kritikeres store begeistring. Dyriske fabler fra her og der utkom på engelsk første gang i 1991. Senere har den kommet i flere opplag og utgaver. Ikke på noen måte ligner den på romanen som gjorde Vikram Seth verdenskjent. Men den innfrir forventningene. Dyriske fabler fra her og der kan karakteriseres som en moderne variant av kjente fabler, og Seth lar ofte historiene ta uventede og umoralske vendinger. Som de ekte Æsops og La Fontaines fabler er de innholdsmessig slett ikke spesielt myntet på barn, men det er som vi vet ikke noe hinder for at de vil ha stor glede av dem. Boka består av i alt ti fabler; åtte av dem er gjenfortellinger av historier fra India, Kina, Hellas og Ukraina, og to er fra forfatterens eget, eventyrlige hode.. Samtlige fabler er på rim, og Vikram Seth var selv dypt skeptisk til om denne boken i det hele tatt lot seg gjendikte. Det han ikke visste, var at det er Norge som har Henning Hagerup!

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998