Dykkerdrakt og sommerfugl

Gyldendal 1997 Innbundet

I 1995 ble Jean-Dominique Bauby rammet av et "locked-in-syndrome", en sjelden form for slag som innebærer at de mentale evnene er intakt, men kroppen er lammet. Allikevel har han "skrevet" bok om sin sykdom. Han beskriver sin tilstand som å være fanget i en dykkerdrakt, mens ånden flyr avsted som en sommerfugl.

Utgivelsesår 1997

ISBN13 9788205252905

EAN 9788205252905

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Jean-Dominique Bauby

Dette er et emne bokelskerne tilsynelatende aldri blir ferdig med å diskutere, og det virker som om mange mener at fasiten er at boka nødvendigvis alltid er best. Vel, jeg er uenig, så her er noen anbefalinger både til adapsjonsjunkiene og til skeptikerne.

• "Doktor Sachs' lidelse" av Martin Winckler
  • "Den skjønne linje" av Alan Hollinghurst
  • "I tusen knas" av James Frey
  • "Jeg er, jeg er, jeg er - ett hjerteslag fra døden" av Maggie O'Farrell
  • "Frukthagen" av Cormac McCarthy
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Villette" av Charlotte Brontë
  • "Gode naboer" av Ryan David Jahn