Dverghesten

Cappelen 2008 Heftet

Romanen fører oss inn i en forunderlig verden hvor myter og virkelighet er vevd inn i hverandre i et spennende mønster. Hovedpersonen er treskulptøren Violon Soleng. Han allierer seg med egyptologen Silia Fergel for å tolke innskripsjonen på en mystisk stein hentet fra Luxor, hovedstaden i dronning Nefertites gamle Egypt. Forsøket på å løse steinens gåte bringer dem på en tidsreise til hjertet av Atlantisøya. Herfra utvikler romanens fantasifulle handling seg stadig videre.

Treskulptøren Violon Soleng sitter fredelig i sin leilighet og arbeider med en skulptur. Plutselig begynner underlige ting å skje: En gammel egyptisk stein med hieroglyf-inskripsjoner faller ned fra hyllen tilsynelatende helt uten grunn. Ikke en gang, men flere ganger!

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202287016

EAN 9788202287016

Omtalt sted Egypt

Gert slutter alderig å overraske ,med andre ord nok en fantastisk bok muligens hans beste....

Ja, tenkte Violon bittert, historiens alltid like tragiske optimisme: En sang mot geværmunninger. Helter dør bare en gang, de feige hele livet.

Kan noe overhodet sies å eksistere før det blir tenkt på?

Alt brytes ubønnhørlig ned mot et nullpunkt, alt jevner seg ut, kjølnes, bevegelse og tid opphører å eksistere. Den totale kalde tilstand.

Produktet av verdens tanker er den konkrete virkeligheten. Og den er ikke særlig behagelig sett fra en filantrops synsvinkel. Det er lidelser og nød, fattigdom og elendighet. Folk ber og kneler for sine avguder, det være seg en carabin-cruser eller Den Hellige ånd. Og alltid står de noen bakenfor å ler.

Hvor var de dristige tankene, de som sprengte seg ut fra dette pansrede hvelvet, de som kunne vise at umulige kunne bli mulig? At steiner i sitt innerste vesen var turnakrobater?

• "Søthjerte - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Solfiolinen ; Alkymisten : noveller" av Gert Nygårdshaug
  • "Alkymisten" av Gert Nygårdshaug
  • "Nullpluss pluss" av Gert Nygårdshaug
  • "Cassandras finger" av Gert Nygårdshaug
  • "Det niende prinsipp" av Gert Nygårdshaug
  • "Kiste nummer fem" av Gert Nygårdshaug
  • "Den balsamerte ulven" av Gert Nygårdshaug
  • "Fortellernes marked - historien om Gotvin Solengs oppdagelser" av Gert Nygårdshaug
  • "Dødens codex" av Gert Nygårdshaug
  • "Eclipse i mai - roman" av Gert Nygårdshaug