Dverghesten

Cappelen 2007 Heftet

Romanen fører oss inn i en forunderlig verden hvor myter og virkelighet er vevd inn i hverandre i et spennende mønster. Hovedpersonen er treskulptøren Violon Soleng. Han allierer seg med egyptologen Silia Fergel for å tolke innskripsjonen på en mystisk stein hentet fra Luxor, hovedstaden i dronning Nefertites gamle Egypt. Forsøket på å løse steinens gåte bringer dem på en tidsreise til hjertet av Atlantisøya. Herfra utvikler romanens fantasifulle handling seg stadig videre.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202273736

EAN 9788202273736

Serier Cappelens utvalgte billigbøker Brødrene Soleng (1)

Omtalt sted Egypt

Gert slutter alderig å overraske ,med andre ord nok en fantastisk bok muligens hans beste....

En tyrann blir ingen tyrann om ikke hans tanker favner de mektige og finner støtte

Ja, tenkte Violon bittert, historiens alltid like tragiske optimisme: En sang mot geværmunninger. Helter dør bare en gang, de feige hele livet.

Alt brytes ubønnhørlig ned mot et nullpunkt, alt jevner seg ut, kjølnes, bevegelse og tid opphører å eksistere. Den totale kalde tilstand.

Produktet av verdens tanker er den konkrete virkeligheten. Og den er ikke særlig behagelig sett fra en filantrops synsvinkel. Det er lidelser og nød, fattigdom og elendighet. Folk ber og kneler for sine avguder, det være seg en carabin-cruser eller Den Hellige ånd. Og alltid står de noen bakenfor å ler.

Hvor var de dristige tankene, de som sprengte seg ut fra dette pansrede hvelvet, de som kunne vise at umulige kunne bli mulig? At steiner i sitt innerste vesen var turnakrobater?

• "Søthjerte" av Gert Nygårdshaug
  • "Den balsamerte ulven" av Gert Nygårdshaug
  • "Det niende prinsipp" av Gert Nygårdshaug
  • "Kiste nummer fem - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Eclipse i mai - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Fortellernes marked - historien om Gotvin Solengs oppdagelser" av Gert Nygårdshaug
  • "Dødens codex" av Gert Nygårdshaug
  • "Liljer fra Jerusalem - roman" av Gert Nygårdshaug