Dvalen

av (forfatter), Elisabeth Bjørnson (oversetter), Martin Lange (oppleser), Charlotte Grundt (oppleser), Sigurd Myhre (oppleser) og Runa Eilertsen (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

«Dvalen» er en skremmende fortelling om en samtid preget av narsissisme og grenseløshet, men også en skildring av en kjærlighet som er sterk nok til å overvinne mørket.
Attenårige Samuel saboterer en narkotikahandel og tvinges på flukt. Etter at han har gått under jorden svarer han på en annonse. En familie i skjærgården søker etter assistent til sin hjerneskadde sønn. Men det varer ikke lenge før tilværelsen hos den sørgmodige Rakel og hennes sønn Jonas tar en grufull vending. Kriminalinspektør Manfred Olsson plages av en familietragedie, samtidig som han etterforsker to narkotikarelaterte mord. Da hans veier krysses med Samuels, innser han at han trenger hjelp fra atferdsforskeren Hanne for å komme videre.
Camilla Grebe vant Glassnøkkelen 2018 for krimromanen «Husdyret».

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Serie Jentene og mørket (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Samuel er 18 år. Han bor sammen med moren, og har droppet ut av skolen. Moren er både skuffet og oppgitt over ham. Da hun finner en pakke med narkotika på rommet hans, kaster hun ham ut. Narkotikaen havner i søppelbilen, og Samuel på flykte. Han havner i den svenske skjærgården, og får jobb som personlig assistent for en hjerneskadd gutt.

Kriminalinspektør Manfred Olsson har fått to drapssaker å bryne seg på. Det dreier seg om narkotikahandel. I tillegg har Manfred en personlig tragedie han må hanskes med.

Oppholdet i den svenske skjærgården tar en forferdelig vending, og da kriminalinspektør Manfred Olsson, kommer over Samuel, må han kontakte adferdsforsker Hanne for å løse saken.

Fengende krim fra prisbelønt forfatter.

Jeg så ikke tegnene med en gang. Så da boken snur kom det som en overraskelse på meg. Men jeg liker sånne overraskelser. Denne boken blir til et mørkt og grusomt sted som en ikke kan klare å holde ut. Jeg likte den som en triller selv om jeg foretrekker at thrillere er mørke gjennom mesteparten av historien og ikke bare mot slutten. Denne har høyt spenningsnivå fra begynnelsen og det dekker opp for manglende mørke.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

En kjempespennende psykologisk krimbok som hvor handlingen tar en annen vei enn man først ser for seg. Denne MÅ du lese!

Attenårige Samuel krangler med moren og får samtidig problemer med en narkotikalanger. Han må derfor dra hjemmefra. Etterhvert får han jobb hos en dame med en funksjonshemmet sønn. Der blir ting litt annerledes enn han hadde trodd.

Les hele omtalen her

Liste over bøker i utfordringen.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

Dette leste jeg i 2019.

• "Pitbull" av Anne Mette Hancock