DUODU

norsk strikkedesign

Forl. Schrøder 2013 Innbundet

Møt DUODU, designerne og kunsthåndverkerne Anne Grut Sørum og Rita Nylander, som bygger sitt kunstneriske virke på hundreårig håndverkstradisjon. Sensualitet, skjønnhet og sofistiokert raffinement smelter sammen på en livsbejaende måte. Deres strikkede kreasjoner spenner fra de rene kroppssmykker via unika til serieproduksjon, og vekker oppsikt og begeistring i inn- og utland. DUODUs motto er Morsom, Enkel, Eelegant. I denne rikt illsutrerte boken lar forfatteren, kunsthistoriker Eva Furseth, oss møte kunstnerne i atelieret, på utstillinger og inspirasjonsreiser, hele tiden på jakt etter inntrykk og innskytelser som kan resultere i det perfeksjonerte kunsteriske uttrykk.

Forlag Forl. Schrøder

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Omtalt person Anne Grut Sørum Rita Nylander

En nydelig bok! Fint å se norsk strikke-og fargedesign med gode beskrivelser på hva de har tenkt. Ekstra spennende at de er fra Trondheim, og flere kjente ansikt fantes i boken. Helt utrolig hva de har fått til.

Fasinerende bok om produkter i grenselandet mellom håndverk, kunst og klær. Jeg er opptatt av håndtverk og også delvis i klær. Kunst er jeg mer usikker på, men denne boken viser godt at klær også er kunst og kan "snakke" til en på samme måte som bildende kunst og musikk.

Jeg ble spesielt betatt av modellen GAA fra utstillingen YAZZA på grunn av det visuelle uttrykket den skaper av synlighet. Sitat fra boken om modellen:

"Ringene er laget av wire og utstyrt med pianostrenger i skjøtene. Fleksibiliteten i ringene gjør at man kan sitte i kjolen, og ringene retter seg pent ut igjen nåt man reiser seg. Denne morsomme, struttende formen er inspirert av historien om det usynlige barnet Ninne i Tove Janssons mummitrollverden. Ninne vokste opp hos en tante som ikke var glad i henne og straffet barnet med kalde, hånlige bemerkninger Gradvis bleknet Ninne bort, og til slutt var hun usynlig. Mummifamilien tok seg av jenta, og gradvis kom hun til syne igjen. DUODUs kjole viser Ninnis transformasjonsprosess." Verket kan selvfølgelig tolkes uavhengig av forklaringen bak, men jeg synes personlig at modellen vokser med historien.

skriv bildebeskrivelse her
Boken i seg selv var også velskrevet, og for en gangs skyld leste jeg denne typen bok fra perm til perm.

Se og bli sett er et vanlig uttrykk, men hva med å se seg selv? Har du noen gang tenkt over hvilke tanker som løper gjennom hodet på deg når du prøver et nytt plagg? Du står foran speilet og vurderer deg selv. Kan hende holder du inn magen, ranker ryggen og lar hånden gli gjennom håret. Hva er det du ser, og hva søker du etter i speilbildet?