Duen

Aschehoug 1989 Innbundet

Jonathen Noel er en mann med en ytterst regulert og begivenhetsløs tilværelse. Hver morgen kommer han til banken i Rue de Sevres, der han har arbeidet som dørvokter i tretti år. Om kvelden går han hjem til sitt lille kammers - spiser, sover, og er lykkelig. Rommet er hans trygge øy i en utrygg verden. Snart skal han betale det siste avdraget, og da vil rommet være helt hans. Men så dukker affæren med duen opp, en varm fredag morgen i august...

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788203158049

EAN 9788203158049

Jonathan Noel lever et nokså stusslig og ensformig liv, men er ikke misfornøyd med tilværelsen av den grunn. Jo mer forutsigbar tilværelsen hans er, jo lykkeligere er han.

Snart har han betalt ned sitt lille husvære, og hver dag går han til arbeidet sitt som dørvokter, noe han har gjort i tredve år.

Så en dag skjer noe fullstendig uforutsett; han støter på en due ute i gangen. Han pakker en koffert med klær og flykter fra huset. Han kan rett og slett ikke bo der så lenge duen befinner seg i gangen.

Mens han planlegger hva han skal gjøre, kretser tankene hans rundt meningen med tilværelsen. Duen truer faktisk med å undergrave alt han har bygget opp i tilværelsen sin.

Dette var en veldig overraskende liten bok! Den er mesterlig skrevet, og ganske absurd. Jeg beklager faktisk at den ikke er å få kjøpt lenger!

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Vente på mørke, vente på lys" av Ivan Klima
  • "Historien om herr Sommer" av Patrick Süskind