Dublinere

av (forfatter) og Olav Angell (oversetter).

Gyldendal 2011 E-bok

I denne novellesamlingen skildrer forfatteren livet og menneskene i sin fødeby Dublin, byen som ble et kraftsentrum i hans diktning. Her anslår han det tema som går gjennom hele hans verk: kunstnerens lodd som flyktning i det moderne samfunn.

ISBN13 9788205404687

EAN 9788205404687

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Irland

Minst like når jeg leste denne i år, som den var da jeg leste denne på 80-tallet.

Ingen favoritter, alle novellene fungerer på hver sin måte. Jeg tørr påstå at denne samlingen er bedre (minst like god) som Ulysses.

Denne boken er et fyrverkeri av en novellesamling. Lenge hadde jeg fått inntrykket av James Joyce som en utilnærmelig, nærmest mytisk forfatter. Men i denne samlingen flyter orden som fisken flyter i en elv. Jeg nærmest lepjer i meg Joyces ord. Til nå har jeg lest alle novellene, unntagen de tre siste. Den aller siste novellen i samlingen er De døde, en novelle som ble filmatisert i 1987 av John Huston med hvor hovedrollene var med Donal McCann (en fantastisk skuespiller) og sin egen datter, Anjelica Huston. Jeg simpelthen elsket denne filmen, og er spent på å lese selve novellen filmen er basert på.

Hun behandlet moralske problemer som en slakter parterer kjøtt, og i dette tilfellet hadde hun tatt sin beslutning.

Hans hustru var en liten kvinne med spiss nese, og hun hundset sin mann når han var edru, og hun ble hundset av sin mann når han var full.

Han satte større pris på bøkene han fikk til anmeldelse enn den usle sjekken. Han likte å stryke hånden over omslaget og bla i ferske bøker.

Gabriel satt i stuen hvor alle lyttet i stillhet, og hadde vondt for å følge med mens Mary Jane spilte sitt oppvisningsstykke som var full av løp og vanskelige passasjer. Han var glad i musikk, det stykket hun spilte savnet alle melodi for ham, og han tvilte på om de andre tilhørerne følte det annerledes, til tross for at de hadde tryglet Mary Jane om å spille noe.

Esquire er kanskje et herremagasin, men listen er interessant uavhengig av kjønn.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Lyriske strukturer - innføring i diktanalyse" av Atle Kittang
  • "Hvordan Proust kan forandre ditt liv - ikke en roman" av Alain De Botton