Du tror du vet alt

dokumentarroman

av (forfatter) og Håvard Nørjordet (oversetter).

Ganesa forl. 2007 Innbundet

Maries mor, en pensjonert skolebibliotekar, lider av Alzheimer. Marie sliter med å opprettholde kontakten med moren, som blir mer og mer glemsk. Boka handler om et sykdomsforløp, men også om kjærlighet, makt og kontroll mellom en mor og en datter.

Du tror du vet alt er et triangeldrama som utspiller seg mellom en mor, en datter og en sykdom. Maries mor, en pensjonert skolebibliotekar, blir mer og mer glømsk, mens Marie fortvilt forsøker å holde en dialog i livet. Skildringen er dypt tragisk, men samtidig avvæpnende morsomt. Det er en bok man ler og gråter seg gjennom. Aldri før har Alzheimers blitt beskrevet på denne måten. Og den svenske forfatteren Marie Peterson, som til daglig arbeider som kulturjournalist, har på ingen måte bare skrevet en bok om et sykdomsforløp, men like mye om kjærlighet, makt og kontroll og et mor-datter-forhold som settes på prøve.

Forlag Ganesa forl.

Utgivelsesår 2007

Lyst å lese …
Om et mor-datter-forhold?
Om hvordan det er å ha en mor som har Alzheimers?
Om å ønske så mye og makte så lite?

Du tror du vet alt av Marie Peterson er en nær og mellomdyp bok om å miste og om å slippe sin mor til Alzheimers. Boka er ikke bare en skildring av sykdomsforløpet, det er og en skildring av alle følelsene forfatteren sitter inne med, og følelsene og reaksjonene moren kommer med. Boka er følelsesladd og interessant. En virkelig "må leses bok", både for egen hygge og for forståelse av å leve med Alzheimers i familien.

Sorgen vokser seg så stor at det føles som om jeg blir fylt med vann, opp til knærne, opp over magen. Men når den når hjertet forvandles den plutselig til en stein som trenger seg inn i blodomløpet med en gang. Den kan ikke stanses, og når steinen har presset seg gjennom kamrene i hjertet, er det ingenting man kan gjøre. Den kommer til å sirkulere, og hver gang den forlater hjertet kommer smerten tilbake, for det er en stor stein, og den har lang halveringstid. Den kommer til å bli mindre, til slutt merker man bare et stikk, men da har den passert hjertet nihundreognittini ganger.

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

• "Øyets sult - roman" av Tove Nilsen
  • "Skrivefest" av Tove Nilsen