Du er så lys

Oktober 2017 Heftet

Kva kan vi eigentleg vite om livet til dei andre?

Det er eit nytt år i den lille bygda. I gata til Jørgen og Vibeke kjem det glede og endring når ein familie på tre flyttar inn i nabohuset. Faren Steinar er noko for seg sjølv, det står liksom ein eigen vind om han.

Dei to familiane blir gode vener, men når fedrane reiser på fotballtur til London saman, får Jørgen sjå noko som gjer han uroleg. Det viser seg at Vibeke kjenner på den same uroa. Kven er Steinar? Kva held han på med? Kva er det som gøymer seg i krafta hans?

"Du er så lys" er Tore Renbergs trettande roman. Det er ei nervepirrande og gripande bok om det vi ikkje får auge på. Sjølv om det utspeler seg like framfor oss.

NOMINERT TIL BOKHANDLERPRISEN 2016

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2017

Serie Oktobers bestselgere

Genre Psykologiske thrillere

Språk Bokmål Nynorsk

Han overrasker stadig, han der Tore. Når flere av oss sitter spent og venter på mer galskap fra den spinnville Hillevågs-gjengen vi møtte i de to siste bøkene hans gir han oss noe helt annet. Noe mørkere. Noe viktigere.

Det er absolutt ingen behagelig roman. Den krypende uhyggen sprer seg fra den første setningen og samler seg i en klump i magen. Selv om han gir oss et rikt persongalleri fullt av fascinerende karakterer ulmer det av nervøs uforløst spenning.

Jeg registrerer at at anmeldelsene er jevnt over stabile, men som vanlig er det viktige elementer litteraturanmelderne hopper over. For her er det nemlig en hel del banebrytende saker å ta fatt i, sånn ganske langt utenfor det som er bokens tema. (Og Tore er heldigvis smart nok til å legge inn nok sjarm og humor og obskure referanser slik at det dypt alvorlige budskapet aldri føles kvelende.) Jeg er ingen litteraturviter, men dette er garantert den første gangen lyrikken til det legendariske Sandnes-hiphop-orkesteret Skolekorps blir sitert i en norsk roman. Jeg tipper også at det er første gang i norsk litteraturhistorie at vi møter en fortellerstemme som er West Ham-fan. Og som ikke det var nok: Å namedroppe det undervurderte Dire Straits-albumet "Communique" har sannsynligvis heller ingen andre norske forfattere gjort.

Dersom denne boken var en sang ville den vært Tom Waits-låten "What's He Building In There". Renberg har skrevet en bok som sier uhyggelig mye om hva som kan skjule seg bak de beskyttede fasadene våre.

Leste "Du er så lys" på en dag og grein som en liten unge. Klarte ikke legge boka fra meg. For et mesterverk av ei bok! D er sånne bøker som gjør at jeg har lysst å bli forfatter. Sånne bøker som får deg til å sitte igjen å tenke!
Tore Renberg: du er et geni av en mann!!!

Sterk, uhyggelig, og underlig nok lett på samme tid. Umulig å legge fra seg, selv om det går kaldt nedover ryggen på meg når jeg leser. Jeg begynte å lese Tore Renberg i høst, og han har raskt blitt ny favorittforfatter!

Det er ikkje så enkelt å få auge på sitt eige liv, sjølv om du er den einaste som lever det.

Vi menneske et fødde frie og vi er fødde vakre, så korleis kan det ha seg at nokon kan finne på å ta den fridommen og venleiken frå eit lite barn.

Det er ikkje alle som klarer å stå dette løpet det er å vere eit menneske

Håkon har den uvanen at han er på nettet kvart andre minutt, same kor han er. Han fiklar og fiklar med den telefonen så ein skulle tru det var eit kvinnfolk han hadde mellom hendene

Han er skikkeleg utdatert, far.
Det er vel derfor eg og mor mi likar han så forferdeleg godt.
Som om han var eit steingammalt tre i hagen vår.

• Listeinnslag

Lest i 2016

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

• "Assalamu alaikum - roman" av Tore Renberg
  • "Ingen tid å miste - roman" av Tore Renberg