Du er neste

av (forfatter) og Kurt Hanssen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2013 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Som fireåring ble Mike Wingate forlatt av foreldrene og plassert i fosterhjem. Til tross for en tøff oppvekst lever han som voksen det livet han har drømt om. Men en dag innhentes han av sin ukjente fortid. Mikes eneste utvei er å kontakte Shep, som er hans beste venn, men også en farlig person.

Mike Wingate ble forlatt av foreldrene som fireåring og plassert i fosterhjem. Han har knapt noen minner om familien. Men nå, som voksen, lever han det livet han har drømt om. Han er lykkelig gift og har en åtteårig datter. Han har sitt eget firma, og han er i ferd med å sluttføre et stort miljøprosjekt som vil sikre fremtiden for den lille familien. Da blir han innhentet av fortiden. Han blir truet av ukjente, men han får ingen hjelp av politiet. Hans eneste utvei er å kontakte Shep, som han delte fosterfamilie med. Shep er hans beste venn, men også en farlig person. Truslene mot Mike blir tøffere, men han forstår ikke bakgrunnen for det som skjer. Den eneste beskjeden han får, er at «du er neste». Om boken: «Førsteklasses thriller» (Library Journal) Om forfatteren: Gregg Hurwitz (f.1973) er den nye stjernen blant amerikanske thrillerforfattere. Hans bøker har toppet salgslistene i England og USA. Nå er han endelig på norsk. Oversatt av Kurt Hanssen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788241908910

EAN 9788241908910

Serie VB pocket

Genre Thrillere

Omtalt sted California

Puh, helt utslått etter en fantastisk utrolig spennende og intens og annerledes spenningsbok! Dette var virkelig bra!

Mike ble satt igjen på en lekeplass som fireåring, og må starte livet på nytt etter å ha vært på barnehjem i mange år. Han stifter familie og klarer å få til et flott miljøboligprosjekt som skal sikre ham og familien resten av livet. Noen begynner å plage ham og familien, uten at han klarer å forstå hvorfor. Etter at kona nesten blir drept, får han tak i Shep, en kamerat fra barnehjemmet, til å hjelpe seg. Sammen jobber de seg mot det de håper er svaret, veien er lang og kronglete, og det er et stort apparat i mot dem........

Spenningen underveis, hvordan vi, og Mike, etterhvert, med små biter, får vite ihvertfall littegrann om bakgrunnen hans, er helt utrolig spennende. Jeg kan ikke si mer uten å røpe noe fra handlingen, men dette er absolutt en favorittbok! Har bestilt hans første bok på biblioteket også, og kan nesten ikke vente! Den skal leses umiddelbart!

Det tok litt tid før historien satte seg – innledningen ble rett og slett litt for lang etter min smak. Jeg synes at hele boka med hell kunne ha vært stammet inn endel underveis. Det er masse spennende partier, men boka hadde ikke behøvd alle sine over 500 sider for å fortelle denne historien.

Historien er riktignok intrikat, spennende og god komponert – så selv om jeg nok skummet meg gjennom endel partier, er jeg til syvende og slutt veldig fornøyd med denne boka. Gregg Hurwitz er en god spenningsforfatter, som jeg kommer til å følge også heretter.

Man driver ikke et krisesenter for kvinner og barn i sytten år uten å vite hvordan man gir folk et nytt liv.

Resepsjonisten, en haug med tatoveringer formet som en mann,var mer enn glad til for å få betalt kontant.

Det er så mye hodelus i omløp at Sofamor har bestemt at alle skal ha piggsveis, hun bruker saksen like upersonlig og kyndig som en byråkrat som gir avslag på en søknad. Funksjonalitet over form, som alltid.

Han avbrøt henne. "Har du tekstet meg?". "Har jeg noensinne tekstet deg ?. Jeg er da ikke fjorten år !".

• "Den siste som skal dø" av Gregg Hurwitz
  • "Det kalde landet" av Inger Frimansson
  • "Den som leter" av Amanda Kyle Williams
  • "Den gode datter" av Steffen Jacobsen
  • "Inntrengeren" av Håkan Östlundh
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan