Dronningsagaen

av (forfatter) og Anne-Lise Knoff (illustratør).

De norske bokklubbene 1981 Innbundet

I nærheten av Skara i Vester-Gøtland bor to dronninger: den svenske enkedronning Gunnhild og den norske dronning Astrid, enke etter Olav den Hellige. Gunnhilds bokkyndige trell Kefse blir satt til å skrive ned dronning Astrids historie om hennes samliv med kong Olav, og her møter vi en annen person enn heltekongen fra sagaen. Trellen har en fortid som irsk stormann, men han opplever trelldommen som bot for synder i et ansvarsløst liv og skjuler lenge sin identitet. En rik roman om makt mellom mennesker og med et budskap om ansvar og kjærlighet.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1981

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt person Astrid Olavsdatter Olav II Haraldsson

Det var også den våren da jeg tok til å se meg om, se på en ny måte. Jeg hadde vært en fugleunge i redet, en som alltid ventet at andre skulle bringe meg det jeg trengte, og som pep og følgte meg sveket om ingen kom. Nå oppdaget jeg hva mine egne vinger kunne brukes til, at de bar, at de kunne føre meg hvorhen jeg ville. Og jeg tok til å søke mine egne steder og veier, felle mine egne dommer over mennesker og hendelser.

Bøker eg har lest eller har leseklare i bokhylla der tittelen har konge, dronning eller andre adelege titlar i tittelen.

Popularitetsoversyn:
Konge: 9