Drømmenes fjell

legendariske klatringer i Tour de France

av (forfatter) og Tor Simen Ulstein (foto).

Spartacus 2015 Innbundet

I begynnelsen av forrige århundre begynte Tour de France-arrangørene å teste deltagerne i Alpene. «Mordere!» tordnet rytterne mot dem. I dag er deres innsats mytisk, og fjellsidene de klatret byr fortsatt på nesten umenneskelige utfordringer.

I boken inviteres leseren med på sykkelsetet og oppover de legendariske stigningene i verdens mest berømte sykkelritt. Norske stigninger dukker også opp. Tåler de norske fjellene sammenligningen med de franske alpene?

Drømmenes fjell gir et unikt bilde av et landskap der man nesten kan skimte spøkelsene etter fortidens helter. Med godt driv og god rytme formidler Ulstein-brødrene fascinasjonen, forsakelsene, tapene og seirene i bakkene.

Geir Stian Ulstein (f. 1982) har tidligere utgitt flere romaner. Han begynte å følge landeveissporten den gangen Bjarne Riis ble betraktet som en stor idrettsmann, og Kjell Erik Kristiansen kommenterte sykkel på Eurosport.

Tor Simen Ulstein (f. 1988), prisbelønnet kunstfotograf, utdannet ved London Metropolitan University. De driver sykkelbloggen rouleur.no sammen med Alex Rowley,
Bjørnar og Jørgen Rydheim.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Frankrike

Må ligge lett tilgjengelig ved TV-stolen i juli - sammen med et brukbart Michelin-kart...

• "Klokkene ringer for deg" av Ernest Hemingway
  • "Bildet av Dorian Gray" av Oscar Wilde