Drømmen om nord

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Dette er en beretning om mot, besluttsomhet, jernvilje og fine opplevelser i selskap med trekkhunden Nanni.

Tonje Blomseth sluttet på videregående og fulgte drømmen om å bli eventyrer på heltid. Her forteller hun om ekspedisjonen på ski fra Nordkalotten gjennom grensetraktene sørover til Nordland. En tur som starter i mørketida og som slutter når våren er kommet i fjellet.

Fra bokas forord:«Det er noe forlokkende med ordet 'nord'. Det høres vilt og vakkert ut. Utrygt. Ensomt. Det tok ikke lang tid å bestemme meg for hvor jeg ville dra, og hva jeg ville gjøre. Jeg ønsket å ta en lang vintertur. Jeg ville leve i og med naturen på dens egne premisser. En hel vinter gjennom Nordkalotten og Sápmi - Samelandet. Landet av rein. Jeg drømte om den blå timen, fullmåne og millioner av blinkende snøkrystaller. Om tett skog, bål blant furulegger og stjerneklar himmel. Jeg lengtet etter forblåste vidder, blafrende nordlys og synet av vandrende reinflokker. Jeg er mørkredd, men ville finne roen i mørketida. Kjenne på ensomheten. Sette pris på de aller minste tingene. Jeg ville fryse, men være overlykkelig når jeg var varm. Jeg ville sette meg selv på prøve, men leve lenge på mestringsfølelsen etterpå. Så det måtte bare bli slik. Nordover.»

Tonje er utnevnt til ambassadør for Friluftslivets år 2015.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202452629

EAN 9788202452629

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Nord-Norge

Omtalt person Tonje Blomseth

Det er bare en ting å gjøre, og det er å ta av seg hatten for Tonje. Til å være 21 år gammel i gjerningsøyeblikket er hun nesten irriterende flink til å skrive (det var ihvertfall ikke mangel på evner som fikk henne til å slutte på skolen). Boken er rik på naturskildringer, bilder og anekdoter, og den blir aldri kjedelig. Det beste er likevel at hun klarer å holde seg unna klisjeer og over-romantisering av det som må være noen av verdens minst turistvennlige steder.

Synd det bare tok to dager å lese den ferdig. Jeg ser definitivt frem til flere bøker og tv-programmer fra denne kanten!

• "Cecilie Skog og de tre polene" av Cecilie Skog
  • "Norge på langs - ett år på vandring i villmarka" av Lars Monsen
  • "Magnhild - en roman om sex, fyll og offentlig forvaltning" av Guri Idsø Viken
  • "Til ungdommen" av Linn Skåber
  • "Om å skrive" av Hans Olav Brenner