Drømmen om det fullkomne samfunn

fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?

Aschehoug 2011 Heftet

Forfatteren ser på totalitære ideologier og drivkraften bak dem, som forestillinger om brudd med det bestående og drømmer om å skape en bedre verden. Han tar for seg kommunisme, fascisme, nazisme og islamisme, og ser på likheter og forskjeller - hva ideologiene har som mål, og hvor langt det er tillatt å gå i voldsbruk for å nå disse målene. Har litteraturliste.

ISBN13 9788203293221

EAN 9788203293221

I 1849 skrev Friedrich Engels: "Den neste verdenskrigen vil sørge for at ikke bare reaksjonære klasser og dynastier, men også hele reaksjonære folkeslag forsvinner fra Jordens overflate. Og dette er også et fremskritt."

Noen finner Gud; Olaussen fant i tur og orden Marx, Lenin, Mussolini, Hitler og Quisling.

eller

Reparatørenes Inntogsmarsj!

kalkulert etter antatt næringsbehov for min lille statist
Skratle Veritass, som vil bli bokbrannmelder. - Møt Skratle her

Suppleres e. vurderte brandmeldelser

'Statist' - blir det 'person som tenker stort om Storstaten',
engasjert tilhenger av vår alles Offentlige Omsorg Ovenfra ?

• "FrP - rett fra levra - en historie om svik, løgn og suksess" av Gunnar Ringheim
  • "Alt med måte - politiske samtaler" av Torbjørn Røe Isaksen
  • "Stortingsliv" av Olav Gunnar Ballo
  • "Terrorismens historie - attentat og terrorbekjempelse fra Bakunin til IS" av Nikolai Sitter
  • "Skjult rikdom - hvordan de superrike skjuler formuene i skatteparadiser" av Gabriel Zucman
  • "Stalins datter - Svetlana Allilujevas dramatiske liv" av Rosemary Sullivan
  • "Kronprinsessens krig - den sanne historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt" av Trond Norén Isaksen
  • "Homo solidaricus - et oppgjør med myten om det egoistiske mennesket" av Wegard Harsvik
  • "Ideologi og terror - totalitære ideer og regimer" av Øystein Sørensen
  • "1948 - den første arabisk-israelske krigen" av Benny Morris