Drømmefangeren

Aschehoug 2005 Heftet

Unge Therese Geber fra Asker blir funnet drept i havnebassenget ved Aker Brygge. Politibetjent Cato Isaksen, etterforsker ved drapsavsnittet i Oslo og bosatt i Asker, får saken. En uhyggelig stemning brer seg i hans hjemkommune da enda en ung jente blir myrdet og en femåring forsvinner på mystisk vis. Mediene gjør sitt beste for å forsterke hendelsene. Hva slags morder leter man etter? Politiet vet ikke at han er iskald og beregnende, at han fletter sine ofres hår inn i drømmefangeren - og at han allerede har utpekt sitt neste offer. Dette er den andre boka om Cato Isaksen.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203190704

EAN 9788203190704

Serie Cato Isaksen (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Akershus

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 1999

Helt ok krim, uten at den bød på noen stor leseropplevelse. Tok seg imidlertid opp, og ble ble veldig spennende på slutten.

En krim som er vanskelig å legge fra seg!

Andre boken jeg leser om Cato Isaksen, og et par knepp opp fra "Slangebæreren" etter min mening. Dette er en god krim, som til tross for et rimelig stort persongalleri, er relativt oversiktlig. Den har også en litt brattere stigningskurve enn første boken i serien, når det kommer til spenningen. I tillegg er språket bedre, og mindre enerverende enn i "Slangebæreren".
Har ikke lyst til å si så mye om plottet, men jeg likte slutten veldig godt. Der har Lindell klart å blande thriller og krim, og samtidig gjort det vanskelig å vite hvem som er neste offer, og hvem som er overgriper.

Da den virkelige morderen dukket opp ble jeg helt satt ut. Terningkast 1 tenkte jeg,men Da jeg fikk summet meg litt og kom til meg selv igjen, så havnet den på en 4' er. Den var ulidelig spennende til tider.

"Hat og ondskap er en farlig drivkraft når den kommer i kontakt med et dårlig selvbilde"

"Den gamle damen kom nærmere og nærmere, nå måtte han kvitte seg med liket"

Jeg har vasket og ryddet blant bøkene mine og har sitte og lest titler. Utrolig mange fine :) Her er noen favoritter fra bøkene mine.

Egentlig bare alt jeg har lest oppigjennom...det som er verdt å nevne riktignok. Hukommelsen min er elendig, så jeg husker sikkert ikke alt en gang=)Mye av dette ble lest sene nattetimer i en liten, blå brakke da jeg jobbet nattevakt som vekter på ubåthavna i Kristiansand, på ferieturer eller under dyna.

Krim og politietterforskning

Bøker som inngår i særemnet eg skriv våren 2015