Drøm søte drømmer

av (forfatter) og Steinar Lone (oversetter).

Pantagruel 2013 E-bok

Drøm søte drømmer er historien om en hemmelighet som har ligget skjult i en konvolutt i 40 år. Dette er fortellingen om en liten gutt, senere en voksen mann, som lærer seg å konfrontere sin største sorg - tapet av mamma, og det indre monsteret - frykten for å leve. Drøm søte drømmer er tilegnet alle som har mistet noe kjært i livet. En kjærlighet, en jobb, en skatt. Og ved å smette unna sannheten, ender man opp med å miste seg selv. Akkurat som hovedpersonen i denne boken. Helt til han møter en ekte kjærlighet som endelig gir ham tillatelse til å leve uten å frykte virkeligheten. Dette er den nære, vakre og overraskende historien om å våge å leve uten å la seg skremme av himmelen over. Med over 1 million solgte bøker, er Massimo Gramellini blitt en leserfavoritt i hele Europa. GRAMELLINIS BOK LÆRER OSS ALLE Å ELSKE OSS SELV BITTE LITT MER. Sette NYDELIG BOK OM DET Å MISTE NOE KJÆRT, MEN ALLIKEVEL SE LYSET I ENDEN AV TUNNELEN. SÅR HISTORIE SKREVET MED ET HERLIG GLIMT I ØYET! Linn Steier, Norli Aagardsplass

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Italia

Jeg likte denne lille boka. Den var trist, men likevel skrevet med så mye humor. Det er en selvbiografisk bok om en gutt på 9 som mister moren sin, og hvordan det påvirker livet hans videre. Selv om temaet er alt annet enn morsomt, er det en lun stil og humor.

Hadde store forventninger til denne boka, men den ble ikke den leseopplevelsen jeg hadde håpet på dessverre. Les hele omtalen min ved å klikke her

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Barndommens følelser fester seg i hjertet som uutslettelige tatoveringer. Når det virker som om de er døde, er de bare besvimt. Og de kan begynne å leve igjen uten å trenge for mange forklaringer.

Barndommens følelser fester seg i hjertet som tatoveringer.

Ikke å bli elsket er en stor sorg, men ikke den største. Den største sorgen er ikke å bli elsket mer.

Når alt kommer til alt er livet mitt historien om forsøkene på å holde beina på jorda uten å slutte å løfte øynene mot himmelen

Alle gutter har en nødutgang i hjertet, og det sikreste systemet han vet om for å rømme fra seg selv er å forelske seg i en som er uoppnåelig.

Bøker som beveger - spiller på noen strenger langt der inne. Godt og vondt samtidig. Love it!

Noe essensielt felles i disse historiene er at de handler om kjærlighet; tap av kjærlighet, savn av kjærlighet, sorgen over tapet... Og hvordan klare livet, leve med det savnet og leve videre. romanene er skrevet i løpet av de siste circa femti åra av ganske forskjellige forfattere, forskjellige morsmål, forskjellig stil. Men altså likevel slik jeg ser det, har de noe viktig felles.

Bøker jeg har lest i 2018

• "Lysten til det onde - kriminalroman" av Bjørnar Pedersen
  • "Naboens sønn - politietterforsker Avi Avrahams første sak" av Dror Mishani
  • "Kjærlighetens tango" av Carolina De Robertis
  • "Et helt menneske i en halv kropp - en historie om mestring" av Anne Grethe Solberg
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry
  • "Jenna - dokumentarroman" av Lise Galaasen