Drift

Aschehoug 1998 Innbundet

Roman om Victor Alveberg, om hans drifter og lengsler, om hans liv som mann og om hans lange og farefulle vei mot kjærligheten. Men historien handler også om en hel generasjon som blir voksen på slutten av 1960-tallet, og om 1970-årenes kulturelle og politiske utskeielser. En generasjonsroman om moralske dilemmaer og om erotikkens spill. En tragikomedie om kjærlighet, svik og død.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788203179501

EAN 9788203179501

Serier Maxi-bok Victor Alveberg (1)

Omtalt tid 1960-1969

All den rosende omtalen Ketil Bjørnstads trilogi om Victor Alveberg har fått, overrasker meg. Jeg har nå lest første bind Drift med blandete følelser. I partier synes jeg boken er interessant og drivende. Jeg får en viss innsikt i personenes liv og blir opptatt av som skjer med dem og hvordan de utvikler seg. De er barn av sin tid, og jeg liker hvordan Bjørnstad trekker inn de historiske begivenhetene. Hvordan samfunnsutviklingen setter sitt preg på personene og hendelsene er etter min mening bokens styrke.

Men i det store og hele faller ikke Drift i min smak. Dette er for ordrikt, svulstig og melodramatisk. Alle ordene til tross, jeg når hverken inn til Victor eller de andre personene (med enkelte unntak). Jeg klarer ikke å tro helt på dem, de gir meg ingen/få bilder eller følelsesmessige reaksjoner. Uten å røpe for mye - Victors forhold til mat får mye plass, men jeg ser ham ikke for meg, hverken tykk eller tynn. Den uprofesjonelle, aparte psykologen kunne nok ha eksistert på 1960-70-tallet, men lell. Og så mange ”kosmiske” samleier! Det blir rett og slett for mye.

Godt i gang med lesingen gikk det opp for meg at jeg har påbegynt/lest Drift for mange år siden. Den gjorde altså heller ikke den gang noe dypt inntrykk. Det kan ikke bli mer enn 4 på terningen fra meg.

Jeg har nå gitt alle tre bøkene til et loppemarked. Tusen sider til med den selvopptatte Victor Alveberg frister ikke.

"En gang skal jeg reise helt til solen," sa søsteren plutselig.
Han undret seg. "Hvorfor sa du det?"
Hun ristet på hodet. "Jeg vet ikke. Fordi jeg kan bli så redd. Fordi jeg vil inn i lyset.
Helt inn i det, mener jeg. Dit mor aldri kom. Kan du forstå det?"

• "Drømmen om havet - roman" av Ketil Bjørnstad
  • "Veien til Dhaka - roman" av Ketil Bjørnstad