Drapet på Margaret Thatcher og andre historier

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Press 2014 Innbundet

Det er den 6. august 1983. Helt siden statsministeren ble innlagt på det private sykehuset midt i kvartalet, har ikke villastrøket vært til å kjenne igjen. De siste dagene har gatene vært fulle av pressefolk, politifolk og demonstranter. Den enslige damen i huset ved siden av sykehuset har fulgt med i forbløffelse. Men nå er alt snart over. Kanskje vil damen få et glimt av statsministeren når hun forlater sykehuset om noen timer, før hun setter seg inn i limousinen. Det er bare rørleggeren som skal komme først. Det må være han som ringer på nå. Det må være han som står ved inngangsdøren. Det er sikkert rørleggerutstyr han har i den merkelige kofferten han bærer med seg.

Mantel skriver lysende skarpt og uforutsigbart om kjønn, ekteskap, klasse, familie og sex i en samling tekster som kretser rundt kjernen i den menneskelige eksistens. Drapet på Margaret Thatcher gir norske lesere mulighet til å møte en utrolig forfatter på høyden av sitt mesterskap.

Forlag Press

Utgivelsesår 2014

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Mr. Simister kom seg på beina; å si at han "reiste seg" ville overhodet ikke beskrevet den imponerende prestasjonen det var i virkeligheten.

Målet er 55 bøker

• "Et rom større enn ensomheten" av Yiyun Li