Dramaet i Jøssingfjorden

Altmark-affæren februar 1940

Gyldendal 2008 Innbundet

Det tyske skipet Altmark hadde 300 britiske krigsfanger om bord og ble forfulgt av allierte fartøy da det søkte ly i Jøssingfjorden, i februar 1940. Der ble skipet imidlertid beskutt og bordet av mannskapet på den britiske destroyeren Cossack. Boken tar for seg denne doble krenkelsen av norsk nøytralitet, og det diplomatiske etterspillet saken fikk. Har litteraturliste.

Altmark-affæren var sammenstøtet som satte fart på Hitlers invasjonsplaner av Norge. Dramaet i Jøssingfjord på Sørvestlandet februar 1940 satte et lite norsk lokalsamfunn i verdensbegivenhetenes sentrum. Det tyske skipet Altmark med 300 britiske krigsfanger om bord truet norsk nøytralitet da det var på vei langs vestkysten av Norge med kurs for Tyskland. I Jøssingfjord søkte skipet ly for de allierte forfølgerne, men ble beskutt og bordet av britene. Dramaet er et forsømt kapittel i norsk historieskriving.

Utgivelsesår 2008

• "Dømmer ikke" av Oliver H. Langeland
  • "Deres ære var troskap - nordmenn drept i tysk krigstjeneste" av Eirik Veum
  • "De dødsdømte - 25 menn, 25 henrettelser, ett oppgjør" av Asbjørn Jaklin
  • "Kathe, alltid vært i Norge - biografi" av Espen Søbye
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Fortuna" av Alexander L. Kielland
  • "Stalingrad" av Antony Beevor
  • "Der Gud gråter - en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region" av Siba Shakib
  • "Elskede" av Chloe Anthony Wofford
  • "Hvite tenner" av Zadie Smith