Dragen Ajdar

av (forfatter), Marjane Satrapi (illustratør) og Marte Gresvik (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Mathildes land var et av de vakreste landene i verden. Men en morgen begynner plutselig jorda å rise så kraftig at alt snus på hodet. Kongen sier at det er dragen Ajdars verk. Mathilde må reise inn i jorda for å finne ut hvorfor dragen er så sint.

Marjane Satrapis første bildebok for barn! Mathildes land er et vakkert og fredelig land, beskyttet av en vennlig konge. Men en morgen begynner plutselig jorda å riste så kraftig at alt snus på hodet! Når ristingen slutter ser verden helt kaotisk ut, og kongen beslutter at Mathilde må begi seg inn til midten av jorda, for å finne en løsning på problemet. Der inne møter hun både en demon, en ånd i flaske, og en heks . og til slutt også dragen Ajdar. Kanskje han kan forklare hva som har hendt?En fargesterk påminnelse om at jordkloden ikke er usårbar, og at de fleste drager er ganske snille så lenge man behandler dem pent. Dragen Ajdar er skrevet og illustrert av den anerkjente og prisvinnende kunstneren Marjane Satrapi, som tidligere har hatt stor suksess med bl.a. tegneserieromanene Persepolis (2005) og Kylling med svisker (2006). Satrapi er født og oppvokst i Iran, og bor for tiden i Frankrike.Dragen Ajdarinngår i serien «Verdens beste bildebøker».Tidligere utgitt i serien:Hundeliv (ISOL, Argentina)Kaikun går på tur (Hirotaka Nakagawa og Ryoji Arai, Japan)Makwelane og krokodillen (Maria Hendriks og Piet Grobler, Sør-Afrika)Den lille tronen (Martyna Skibinska, Joanna Olech og Marta Ignerska, Polen)

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390225