Drabant

av (forfatter) og Mikael Noguchi (illustratør).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Oslo 1994. Kommunen slår hardt ned på tagging i byen, men for 16 år gamle Fredrik er taggingen det eneste lyspunktet i livet. Da han møter den eldre maleren Victor begynner store ting å skje, og han vikles inn i et trekantdrama der spraybokser, dop og Victors kjæreste er ingrediensene.

Året er 1994. Oslo kommune ruster opp kampen mot graffitimiljøet. Det trues med store bøter og fengsel. For 16 år gamle Fredrik er taggingen, under navnet «Deks», det eneste lyspunktet mellom alle timene han kaster bort på skolen, senteret eller hjemme i blokkleiligheten.

Da Fredrik blir kjent med den eldre maleren «Senc», alias Victor, begynner plutselig store ting å skje. Victor drømmer om å gjøre en «piece» som vil bli beundret for all ettertid, og snart vikles Fredrik inn i et trekantdrama der spraybokser, dop og Victors kjæreste, Camilla, er ingrediensene.

Drabant er en steinhard tegneserie om å vokse opp i Oslos utkant. Og om å kjempe for å være synlig i en usynlig drabantby.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202367107

EAN 9788202367107

Omtalt tid 1990-1999

Tildelt litteraturpris Sproingprisen norsk klasse 2013

Godt tegna og godt fortalt, men kanskje jeg bare ikke er inne nok i hip hop-kulturen til at denne funker for meg?

Jeg likte historien og tegningene godt. Jeg synes også det er kult at kapitlene starter med forskjellige hip hop-sitat.

Denne boka må for øvrig leses mens man hører på Artifacts sin låt Wrong Side of Da Tracks, som siteres i første kapittel. Låta dreier seg til dels om samme situasjon som hovedpersonenen befinner seg i.

• "Drabant - Vol. 3" av Øyvind Holen
  • "Tegneserienes historie" av Øyvind Holen