Donald Duck i vikingenes fotspor

av (forfatter), Knut Paasche (forfatter) og Carl Barks (illustratør).

Egmont serieforl. 2010 Innbundet

I år 835 ble det bygget et norsk vikingskip som er så berømt at det står en kopi av det i museet i Andeby, hvor Donald er museumsvakt. Skipet er Osebergskipet, som ble funnet i en gravhaug i 1903, og nå står på Vikingskipshuset på Bygdøy i Oslo. Akkurat dette skipet får Donald til å drømme seg bort til "sånn barsk moro som vikingene hadde, som sloss mot hvaler og seilte over havet i åpen båt!" Denne drømmen drar Donald ut i vikingenes fotspor, i klassikeren "Donald Duck og gullhjelmen". I en annen historie er det i Antons fotspor Donald drar, men da finner han og nevøene til gjengjeld et helt intakt vikingskip, i historien "Donald Duck på Grønland". Disse to historiene - begge skrevet og tegnet av Carl Barks - finnes i denne praktboken som handler om nettopp Osebergskipet og den spennende historien om vikingene og skipet deres. Den faglige delen er skrevet av arkeolog Knut Paasche, som har forsket på Osebergskipets utforming og sjødyktighet. Boken er blitt til i samarbeid med Kulturhistorisk museum, og er rikt illustrert med unike bilder fra funnet av skipet og skattene som ble funnet i gravhaugen. De to tegneseriene er kommentert med tanke på hva som er fakta og fantasi i fortellingene.

Forlag Egmont serieforl.

Omtalt tid Vikingtiden

det er en bok med både historie og tegnes serier og det er like mye tegne serie som det andre;)

• "Barndom 30-tallet" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Ole, Dole, Doffen" av Walt Disney
  • "Juleheftenes historie - 100 år" av Haakon W. Isachsen
  • "Arild Midthun - de store serieskaperne" av Arild Midthun
  • "Byen vest for loven - ukultur, maktspill og udugelighet i Bergen" av Ola Thune
  • "Donald Duck - en sikker vinner : 8 klassiske Carl Barks historier 1945-1966" av Walt Disney
  • "Carl Barks' beste - "den gode tegneren"s ypperste historier i utvalg" av Carl Barks
  • "Donald Duck gullegg" av Disney
  • "Donald Duck - eventyrlig snadder : 8 klassiske Carl Barks historier" av Walt Disney
  • "Jeg, Donald Duck" av Disney
  • "Donald Duck - tidløse perler 1946-1966" av Disney, Walt