Donald Duck fra dag til dag

klassiske avisstriper fra 1955

av (utgiver), Bob Karp (forfatter) og Al Taliaferro (illustratør).

Egmont serieforl. 2001 Heftet

Avisstripene i dette heftet kom første gang på trykk i amerikanske aviser i 1955 og tegneren het Al Taliaferro.

Donald løper og tiden går. Her møter vi Donald og hans nærmeste i 1955-tapning. Ikke at det er nevneverdige forandringer å spore fra foregående årganger . og bra er det. Ingen har vel noe ønske om at Donald skal forandre seg. Han er fortsatt ikke det man forbinder med en vinnertype, men det hender da at han både trekker det lengste strå og får siste ord. Han forsøker seg stadig i idrettslige sammenheng . så vel på golfbanen som i bokseringen . uten at premiesamlingen blir større av den grunn. Skildringen av Dollys forhold til hatter, salg og bilkjøring er også som før. Heldigvis . selv om den sett med dagens øyne neppe faller inn under betegnelsen politisk korrekt. For øvrig er onkel Skrues korte, men virkningsfulle, opptreden verdt å merke seg. Her er han svært så forskjellig fra den innbitte gjerrigknarken vi har lært å kjenne i andre sammenhenger: Han ankommer nemlig i drosje. Dette er den attende årgangen med Charles Alfred (Al til daglig) Taliaferros fabelaktige daglige avisstriper. Debuten fant sted i amerikanske aviser 7. februar 1938, og i nært samarbeid med manusforfatteren Bob Karp tegnet han gjennomsnittlig seks striper i uken helt til 1965. Da tvang sviktende helse ham til å overlate arbeidet til andre. Men han fortsatte å sørge for kvalitetskontroll av stripene frem til sin død i 1969.

Forlag Egmont serieforl.

Utgivelsesår 2001

Serie Donald Duck fra dag til dag (18)

• "Donald Duck fra dag til dag - klassiske avisstriper fra 1954" av Disney
  • "Donald Duck - midt i blinken" av Disney