Dommen

Strawberry Publishing 2021 E-bok

En lørdag i mai blir seks år gamle Alexander borte mens han er på tur med familien. Det blir satt i gang en storstilt leteaksjon, uten resultat.

En pedofil overgriper ble sett i turområdet like før gutten forsvant. Fjellbergpostens nye og skruppelløse redaktør legger ut informasjon som røper hvem overgriperen er. Ole Vik og Cecilie Hopen kjemper forgjeves mot lynsjestemningen som brer seg. Så forsvinner også læreren Lisen Berg. Flere aner en sammenheng, men de tør ikke si noe. Ole Vik og Cecilie Hopen arbeider mot en raskt tikkende klokke da en dom faller i lagmannsretten og snur opp ned på alt.

Ole Vik blir oppsøkt av en ukjent italiener som kommer med et uhyrlig krav. Hvis ikke Ole gir etter, vil Marte dø. Også for Ole holder tiden på å løpe ut.

Forlag Strawberry Publishing

Utgivelsesår 2021

Serie Ole Vik (13)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Vestlandet

Jeg er stor fan av bøkene Jørgen Jæger skriver, men denne likte jeg ikke. Ble alt for lang og veldig detaljert til tider. Synd for den kunne vært så bra. Anbefaler ikke denne boka.

Huff nei. Tror dette blir den siste Jæger boka jeg leser. Denne boka begynte helt usedvanlig tregt, et stort gjesp. De 100 første sidene kunne med fordel vært kuttet ned til 10.
Ble litt bedre mot slutten, men det er jo samme tralten som de tidligere bøkene, omstendelig og overforklarende, og det sukkersøte familielivet til hovedpersonen.
Konklusjon, farvel til Lensmann Vik.

BOKOMTALE: Dommen av Jørgen Jæger. Leseeksemplar fra Strawberry Publishing

Familien Lunde er på tur, da hunden Lykke får teften av noe, og springer inn i skogen. Alexander på seks år løper for å lete. Faren finner Lykke, surret fast rundt en grein. Alexander er ikke å se. Tilfeldigvis er Ole Vik på tur i området, og får startet en leteaksjon. Bygdas nye journalist røper litt for mye informasjon i avisa. Dette får store konsekvenser. Plutselig forsvinner også en kvinnelig lærer, og Ole Vik og Cecilie Hopen får masse å henge fingrene i.

Husk å legge denne inn på leselista di nå i høst!

Les hele omtalen her

Jørgen Jæger leverer - som vanlig! Begynner kanskje å bli litt forutsigbart (selv om jeg selv mener jeg hadde tenkt ut en fiffigere slutt denne gangen!), men spennende fra første side og jeg slukte boka i en jafs.

Bøker lest

Egen liste over leste bøker

• "Skjebnedøgn" av Jørgen Jæger
  • "Galgens bok" av Thomas Enger