Domino indigo

Pasadena forl. 2011 Heftet

Tre historier spinnes sammen i denne psykologiske thrilleren. I Oslo blir Julian Wang viklet inn i ei drapssak. I Philadelphia slipper Felix Horvacz ut fra fengsel etter å ha blitt uskyldig dømt for tolv år siden. I Skien får Karen Scott endelig en mulighet til å kaste tvillingsøstra Kirsti ned fra tronen.

I Oslo vikles nervemennesket Julian Wang inn i et farlig kjærlighetsforhold og etter hvert også en drapssak. Den blir et skrekkmøte både med egen fortid, indre demoner og et persongalleri der venn eller fiende synes vanskelig å avgjøre. Og hva er den gåtefulle Sabines rolle i det hele? Hvem er hun egentlig, og hvilken agenda har hun? I Philadelphia slipper Felix Horvacz ut etter å ha sittet tolv år uskyldig i fengsel. Han har mistet alt. Han er blitt et annet menneske. Han vil ha hevn. I Skien kjemper Karen Scott gjennom hele oppveksten for å kaste tvillingen Kirsti ned fra tronen. En dag byr muligheten seg. Domino Indigo er en raffinert psykologisk thriller der tre historier spinnes sammen i et intenst drama.

Forlag Pasadena forl.

Genre Thrillere

Karakterene i denne boka representere på ingen måte den ”vanlige mannen i gata”. Det er dysfunksjonelle personer som kommer fra dysfunskjonelle familier. Ellers er de hevnlysten, egoistiske, makt og oppmerksomhet syk, forskjellsbehandlende og tror de kan få alt i verden på feil premisser. En del av karakterene er blottet for empati og hjertet. Det er sjelden jeg misliker karakterer så sterkt at jeg blir kvalm og rasende….Men i denne boka skjer det!!!. Jeg har lyst å hive boka i vegg eller ”hoppe” inn i boka og skjelle dem ut….Karakterene lager en mørke, kalde og grøssende stemning gjennom boka. Men på en spennende og bra måte. Jeg må innrømme at jeg har store problemer med å lese enkelte deler av boka. Det å lese om et kaldt og hjerteløse menneske som er blottet for følelser gjør de mest grusomme ting bryter med det menneskelig.. Jeg fikk assosiasjoner til 22 juli terroren.

Det beste og mest spennende med boka er hvordan alle delene henger sammen. Det er ikke forutsigbar og man lurer hele tiden på hvordan henger alle disse delene sammen. Jeg var innom mange teorier. Men faktisk ingen av de stemte. Jeg skjønte ikke hele greia før helt på slutten. Ellers er det en del som skiller seg ut. Det er den om Julian Wang og Sabine Reich. I begynnelsen var jeg helt fascinert over dem. Åååå, som jeg ønsket å møte en person som Sabine Reich. Så ble jeg dødsskuffa når det kom fram at hun ikke var den hun utga seg for. Men det var ulidelig spennende å finne sannheten om Sabine Reich. Boka bruker flittig cliffhangere og man river seg nesten i håret på slutten av hvert kapittel. Man vil jo lese videre på en av enkelte delene. Men sannheten er at det er sånn på alle delene i boka.

Men boken har også ting som trekker ned. En del ting synes jeg kom litt for brått inn i historien. Når jeg hadde lest nesten 100 sider og kommet godt inn i historien til både Felix og Julian Wang så begynte plutselig historien om Familien Scott. Den er så viktig at den burde vært med helt fra begynnelsen. Broren til Julian Wang er også veldig viktig i denne boka. Dvs. en kriminalsak med han. Ut i fra det blå begynner Julian Wang mistenke broren for å være innblandet i en kriminal sak. Det stemmer jo også. Men det burde være mer integrert i boken slik at det virke logisk at han kan være innblandet inn i en kriminalsak. Det ble litt for brått og teit i denne boka. Ellers får man alt inn med te skje i boka. Man kunne nesten tro at forfatteren ikke vil at leseren skulle få bruke fantasien sin i hele tatt. Hvis boka hadde vært en enkel historie så hadde dette dratt boka ekstremt ned.

Min konklusjon er at dette er ei spennende og bra bok. Men den når ikke til de høyeste toppene. Jeg anbefaler denne boka videre med unntak av de som er direkte berørt av 22 juli terroren.

Jeg gjentar for meg selv: Alt er enkelt og greit. Men den ubehagelige følelsen blir ikke borte. Jeg angrer at jeg startet den tåpelige samtalen på Slottsplassen, men den kan ikke slettes. Sabine kysser meg på kinnet og vinker farvel i døren.

Jeg tenker at livet er den ene knuste illusjonen etter den andre, og at illusjonen om oss selv er den aller skjøreste.

[…] Sannheten kan være tøff mange ganger.

Når alt kommer til alt ,så gjør vi jo ikke annet hele livet vårt igjennom enn å søke etter vår annen halvdel: Et menneske som aksepterer oss,som gjenkjenner oss og som elsker oss som seg selv.

Hun var to personer: en på utsiden, en annen inni seg som hun ikke ville vedkjenne seg og som hun hele tiden prøvde å stagge.

En død mann kan ikke bryte ut av sin grav og komme tilbake, sier jeg til meg selv. Men det hjelper meg ingen ting. Jeg lider nemlig under forestillingen om at min far også rent fysisk en kveld vil vende tilbake fra de døde og plutselig stå i døren, peke på meg og si enda en gang:
- Du er ikke noe menneske, Julian. Du er en tilstand.

En tilstand...

Hver kveld når jeg skrur av lyset, tenker jeg: I natt skjer det. I natt vil Kommandanten bryte seg ut av kisten, i natt vil graven hans være tom. Han vil stå over meg og spørre hva i helsike jeg driver med, hva jeg har brukt det totalt unyttige livet mitt på, og selvsagt anklage meg for drapet. Jeg vet at det bare er et spørsmål om tid før han bryter seg ut og oppsøker meg. Hver natt sover jeg med kniven ved siden av meg, som om den skulle kunne verge meg mot den døde…

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Herre - roman" av Niels Fredrik Dahl
  • "Baby Jane" av Sofi Oksanen