Doktoren mister en pasient ; Invitasjon til mord

av (forfatter), R.A. Arentz (oversetter) og Jan Christensen (oversetter).

Aschehoug 2004 Heftet

Doktoren mister en pasient: Like utenfor en koselig engelsk småby ligger Roger Ackroyds gods, Fernly Park. En kveld ringer telefonen hjemme hos doktor Sheppard. Det er Parker, hovmesteren på Fernly Park, som forteller at han har funnet Roger Ackroyd myrdet. Da dr. Sheppard kommer fram til åstedet, viser det seg at det var falsk alarm. Parker har aldri ringt. Men de to vil forvisse seg om at alt er i orden. De finner Ackroyd på kontoret - med en dolk i ryggen. Hercule Poirot, som har slått seg ned i landsbyen for å leve i fred og ro, går motstrebende med på å ta hånd om etterforskningen. Invitasjon til mord: En kunngjøring i en ukeavis meddeler at et mord vil finne sted fredag 29. oktober kl. 18.30 i Little Paddocks. Gamle Miss Blacklocks venner oppfatter annonsen som en invitasjon, og alle møter opp i god tid for å overvære det hele. Men selskapet blir ikke helt som de hadde tenkt seg. Miss Marple bistår det lokale politiet med å løse gåten.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203208232

EAN 9788203208232

Serier Agatha Christie - 2 bøker i én Poirots beste Miss Marples beste

Genre Politi og detektiver Krim

Det begynner å bli lenge siden sist jeg hadde Agatha Christie-dilla, så lenge at jeg nesten ikke husker hvilke bøker jeg leste, derfor tenkte jeg at det var på tide med ei ny. Dilla altså. Som starthjelp kjøpte jeg noen lydbøker, deriblant Doktoren mister en pasient – en Poirot-roman. I denne boka har Poirot trukket seg tilbake og slått seg ned på bygda for å dyrke gresskar. Makkeren Hastings har dratt til Sør-Amerika for å gifte seg.

Fru Ferrars har begått selvmord med en overdose veronal, og ikke lenge etter blir Roger Ackroyd myrdet på godset sitt Fernly Park i King’s Abbot, akkurat i det han er på tur til å finne ut hvem som presset Fru Ferrars for penger. Alle på godset til Ackroyd blir naturligvis mistenkte, og beleilig nok forsvinner den som kanskje hadde størst grunn til å ta livet av ham, nemlig stesønnen Ralph. Poirot får saken. Han finner en ny makker i doktor Sheppard, som i denne boka har fått kaptein Hastings funksjon som hjelper.

Doktoren mister en pasient er skrevet i første person og det er doktoren som fungerer som forteller. Han skriver historien ned underveis, og fordi han er godt kjent i miljøet, får han med seg det meste av det som skjer. Tonen i notatene hans er tidvis ganske giftig. Spesielt får søstera hans, den lokale snushanen, gjennomgå, men også bildet av Poirot er ganske morsomt. Ja, det er i det store og hele mye humor i denne boka, som også tegner et fantastisk bilde av livet på det gudsforlatte lille stedet. Jeg skal ikke si så mye mer om Doktoren mister en pasient, enn at jeg ble veldig positivt overrasket over kvaliteten. Sist jeg leste et utvalg av Christies romaner, la jeg merke til at det er store kvalitetsforskjeller mellom bøkene hennes. At dette er en av de absolutt beste jeg har lest, er jeg imidlertid overhodet ikke i tvil om. Boka ble kåret til den femte beste kriminalromanen noensinne av Crime Writer’s Assosiation i 1990, og det er nok heller ikke uten grunn at den er den eneste av Agatha Christies romaner som har fått plass på lista 1001 bøker du bør lese før du dør. Det synes jeg forresten absolutt at du skal gjøre. Lese den før du dør, altså. Du finner den i fulltekst i bokhylla.no. Der kan du lese den helt gratis så lenge du befinner deg på en norsk ip-adresse.

Opprinnelig publisert i Karis bokprat

Romanen The Murder of Roger Ackroyd (Doktoren mister en pasient), som ble utgitt i 1926 , er andre roman jeg leser i mitt Agathe Christie- prosjekt. Den var med å redefinere kriminallitteraturen som genre, og anses om Agathas dristigste mordgåte. Det var ulike meninger om den da den ble utgitt. Det sies at det er ledetråder i hver eneste setning. I denne romanen er Poirot med, men uten Hasting. Hastings har giftet seg og flyttet med kona til Argentina.

Først om det som skjedde i årene før Agatha Christie ga ut romanen.

«Imperiereisen ble et overdådig komisk minne. Det skyldtes ikke bare møtet med spennende, eksotiske steder og mennesker, men enda mer ekspedisjonens sammensetning. Stilen ble preget av lederen, major E. A. Belcher, utrolig temperamentsfull og desorganisert, og med grenseløse krav til omgivelsene. Belcher kunne få fram det verste hos sine medmennesker — og det beste i Agathas fortellerstil. Den morsomme skildringen i selvbiografien gjengir bare en brøkdel av den komikk som avsløres i dagboken fra turen, brev til familien og to digre album med bilder og suvenirer.»

Janet Morgan skriver i biografien: Agatha Christie – en biografi (Agatha Christie. A Biography) av Janet Morgan – interessant forfatter å lese om

som sitatene i dette innlegger er fra, at reisen var i forbindelse med Imperieutstillingen som skulle holdes i London i 1924, omtrent som den store utstillingen som ble holdt i 1851. Archie, ektefellen til Agatha, var med som finansiell rådgiver og Agatha var med på turen som gikk til Australia, New Zealand, Canada og deler av Sør-Afrika. Delegasjonen forlot England 22. januar 1922 og de kom tilbake til England 1. desember samme år. Agatha trivdes under hele oppholdet. Janet Morgan skriver mye om denne turen i biografien.

Kopi fra et blogginnlegg - mer her

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Samlet inn på Biblioteknorge-lista av:
Hege Bjørkeli, Spesialbibliotekar barn og unge, Elverum bibliotek

Bøker av Agatha Christie

• "Mysteriet i Vestindia ; Stylesmysteriet" av Agatha Christie
  • "Lek med speil ; Fem små griser" av Agatha Christie
  • "Den tredje piken ; Den åpne graven" av Agatha Christie
  • "Døden i flyet ; Huset i Hickory Road ; Tragedie i tre akter" av Agatha Christie
  • "Den umulige forbrytelse ; Det tause vitnet" av Agatha Christie
  • "Hvem skrev til Louise? ; Mord pr. korrespondanse" av Agatha Christie
  • "Kortene på bordet ; Mord som medisin" av Agatha Christie
  • "Den forsvunne domprost ; 4.50 fra Paddington ; Lek med speil" av Agatha Christie
  • "Guds kvern maler langsomt ; Nemesis" av Agatha Christie
  • "Miss Marples siste sak ; Leken blir alvor" av Agatha Christie