Doktor Jekyll og herr Hyde

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Kagge 2005 Heftet

Boka er skrevet i 1886, som ved et underlig sammentreff bare to år før en virkelig "Mr. Hyde", nemlig den aldri avslørte Jack the Ripper dukket opp på Londons østkant. Utgangspunktet for tragedien i boken er den anerkjente vitenskapsmannen dr. Jekylls sterke ønske om å få leve et skjult og tøylesløst liv. Men underlige ting skjer.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2005

Serie Kagge pocket

Genre Thrillere

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted London

Jeg ville nok gitt terningkast 6 hvis jeg hadde levd for 100 år siden og lest denne. Men boka har mange kvaliteter også i dag. Gode skildringer om menneskets vesen og indre kamp. Herlige beskrivelse, ord og uttrykk. F.eks. brukes gammeldagse ord som "besynderlig" mm - Bra!

Boken er nervepirrende og spennende, men samtidig tragisk. Måten Henry Jekyll lever sitt isolerte liv, og den desperate kampen han kjemper med mot sine egne venner... Et absolutt høydepunkt i verdenslitteraturen, og særlig slutten av boken fenget meg! Terningkast 5.

I thus drew steadily nearer to that truth, by whose partial discovery I have been doomed to such a dreadful shipwreck: that man is not truly one, but truly two.

He was the usual cut and dry apothecary, of no particular age and colour, with a strong Edinburgh accent, and about as emotional as a bagpipe.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

Saftig utvalg. Dickens, Tennyson, Thackerey, Ruskin, Stevenson, Stuart Mill, Samuel Butler, Oscar Wilde, George Eliot, Brontë-søstrene, Percy og Mary Shelley og mange flere. Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

På tide å legge opp en leseplan for 2012.
Obs, denne listen er mest for min egen del...

• "Malteserfalken" av Dashiell Hammett
  • "Ringeren i Notre-Dame" av Victor Hugo