Dørstokken heme

Hedemarksfortellinger

Tiden 2002 Innbundet

Tekstene i denne samlingen er hentet fra de to tidligere utgavene av Dørstokken heme (1945 og 1949) og enkeltnoveller som har stått på trykk i andre publikasjoner. Enkelte av novellene har ikke vært utgitt i bokform før nå. Disse fortellingene peker framover og kaster lys over resten av Alf Prøysens forfatterskap.

Prøysens debutbok viser hans åpenbare talent som skjønnlitterær forfatter: Gjennom sosial satire skildres det harde livet til småkårsfolk på landsbygda med varme og medfølelse. Alf Prøysen debuterte med Dørstokken heme i 1945. Da boken utkom, skrev Aksel Sandemose at boken hadde gitt startskuddet for en dikter: Alf Prøysens store fortellertalent var åpenbart i disse historiene. Prøysen er en viktig del av vår kulturarv. Det er lett å ufarliggjøre ham ved å betrakte ham utelukkende som en lun og folkelig humorist, men Prøysens tekster har flere bunner. Hans portretter av småkårsfolk på landsbygda, der han benytter seg av sosial satire og viser både varme og medfølelse for personene han skildrer, gjør at han regnes blant etterkrigstidens fremste talsmenn for småkårsfolk. Han tar opprøreren, den som nekter å være ydmyk og bøye seg for bygdedyret, i forsvar, og sier noe om hvor vanskelig det er å være menneske. "Han har det dikteriske grunnlaget som en efterlyser i alle bøker, men ofte ikke finner, ikke særskilt ofte hos forfattere med stort navn og mange skinnende ord." (Aksel Sandemose, Friheten, 1946)

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2002

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Hedmark

Nei, kvinnfolk var som varme smultringer, du kan like det tel du får en i vrangstrupen, men da skal du ha takk

Hu eide itte skam i livet, det eneste hu eide var en gutt som holdt på å gå til grunne

• "Jinter je har møtt ; Onger er rare" av Alf Prøysen
  • "Onger er rare - lørdagsstubber" av Alf Prøysen