Dømt til døden i Kongo

historien om Tjostolv Moland og Joshua French

Kagge 2017 E-bok

17. mai 2017 kom Joshua French tilbake til Norge etter åtte år i fengsel i Kongo. Fredrik Græsvik har fulgt saken tett helt siden Tjostolv Moland og Joshua French ble arrestert, mistenkt for å ha myrdet sjåføren Abedi Kasongo i 2009. I denne boken forteller Græsvik hele den høydramatiske historien fra de to unge norske guttene tok seg over fra Uganda til Kongo, og frem til hjemkomsten til French. Vi leser om flukten i jungelen og de absurde rettssakene som endte med at begge ble dømt til døden. Græsvik fulgte rettssakene og besøkte dem flere ganger i fengselet, der Tjostolv Moland så tragisk tok sitt eget liv i 2013. Boka tar oss tett på de to hovedpersonene og kommer med nye, spennende opplysninger om spillet rundt løslatelsen.

Forlag Kagge

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken

Omtalt person Joshua French Tjostolv Moland

Les den! Er du interessert i denne saken og har fulgt med, her kommer det mye frem som vi aldri fikk vite underveis. Jeg tørket tårer og ble fortvilet selv om jeg visste omfanget! Les den!

viktige poeng fra Kongo saken

• "Dødsdømt i Kongo - kampen for friheten" av Kari Hilde Hodne French
  • "Leo" av Bror Hagemann
  • "Om nettene brukar mor dråpeteljar - dikt" av Svanhild Amdal Telnes
  • "Drapene i Baneheia - to historier, en sannhet" av Bjørn Olav Jahr
  • "Høst - roman" av Erling Pedersen
  • "Alt som ikke har blitt tjoret fast - dikt" av Eirin Gundersen
  • "Madonna i pels" av Sabahattin Ali
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Jeg vet hva du driver med - noveller" av Jakob Arvola
  • "Pass på liten og på stor - en historie om å ta vare på hverandre" av Jostein H. Sandsmark
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Knut - nobody's baby" av Unni Lindell