Dødt løp

en Tour de France-thriller

av (forfatter) og Haakon Strøm (oppleser).

Lydbokforlaget 2015 Lydfil

Å overleve Tour de France er ingen selvfølge. Det vet Erik Norse.

Han er bare 23 år og deltar i verdens største ritt for første gang. Han sykler på lagetTeam Bank White. Han sykler ikke for å vinne, han er hjelperytter, og hans mål er bare å fullføre. 3 ukers blodtåke der alle vokter på alle. 3 uker i en verden av puls, fart, kropp, pedaler, hjerterytme, sittestilling, kjefting, kontroll - eller mangel på kontroll.

Men Erik har også en annen agenda enn å hjelpe kapteinen på laget frem til den gule trøya. For blant de 200 deltakerne i rittet finnes den eller de som tok livet av sykkelmekanikeren Louis Bardoux. Han ble funnet drept for noen måneder siden. Satt død i bilen sin med hendene teipet fast til rattet og med en kanyle i hovedpulsåren. Politiet har mer eller mindre tvunget Erik til å hjelpe dem med etterforskningen. For de har noe på ham, og nå er han kommandert til å lytte, følge med, holde øynene åpne. Lettere sagt enn gjort i et hav av ryttere som snakker alle språk.

Det handler om doping, det handler om korrupsjon og løpsfiksing, og det handler om død.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2015

Format Lydfil

Genre Thrillere

Omtalt sted Frankrike

Dødt løp - thriller fra Tour de France. Som omtalen fra forlaget sier - Erik Norse, dømt for bildrap, da ha kjørte i beruset tilstand og kjæresten døde - skal sykle Tour de France. Noen er involvert i en form for svindel, og Erik skal på vegne av politiet forsøke å finne ut hva som foregår.

Jeg koste meg med denne boka! Dette er lett underholdning - som man kan bli nokså oppslukt av. Det mest spennende er alt som har med sykling å gjøre. Strategiene, rollene i laget, vi følger løpet gjennom hver etappe. Jeg kan ingenting om sykling, men syntes jeg lærte mye. Plottet og karakterene er ikke all verden, men boka totalt sett er absolutt verdt å lese - likte denne bedre enn mye annet innenfor lett krim.

Jag har aldrig varit ett dyft intresserad av cyckeltævlingar, men hær i den hær spænnande boken blev jag helt pløtsligt intresserad av att hålla koll på de olika cyklisternas placeringar och om de eventuellt var en av de fyra... Kommer nog att læsa om boken om något år. Den var vælskriven och med ovæntade hædelser. Ælskar oførutsægbara bøcker och detta ær en av dem!

Her er min anmeldelse av Dødt løp. (ekstern lenke)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Er livet for kort til å lese dårlige bøker? Jeg leser alltid, men har levd såpass lenge at jeg bør prioritere litt hva jeg skal lese. Her er min plan for lesing. Det er kanskje i minst like stor grad en låneplan for biblioteket.

Historisk, krim og spenning - kanskje mest for menn?

Liste over bøker lest i 2017.

• "Svarte vannliljer" av Michel Bussi
  • "Udyr - en Axel Anker-thriller" av Kurt Aust