Dødsmerket

av (forfatter) og Torfinn Haukås (oversetter).

Damm 2005 Innbundet

Skuespillerinnen Clarissa Lisle er forfengelig, bortskjemt og vakker. Men hun er redd. Hun mottar drapstrusler per anonyme brev. På en isolert øy utenfor Englands østkyst er en gruppe mennesker samlet. De har én ting felles: Alle har grunn til å hate Clarissa. Den unge privatdetektiven Cordelia Gray er ansatt som Clarissas livvakt, en utfordring hun knapt klarer å mestre. Skuespillet som skal oppføres på øyas teater blir rammen om et annet og større spill, hvor fortid og nåtid møtes til en dødelig duell. Dette er den andre romanen om Cordelia Gray.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204101099

EAN 9788204101099

Serie Cordelia Gray (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

Hørespill spilt inn i 1991 med Anne Marie Ottersen og Per Teodor Haugen i hovedrollene, og med mange andre kjente skuespillere som Aud Schønemann, Tor Stokke og Per Sundeland i mer perifere roller.

Dette er krim i Agatha Christie-sjangeren, men med handling lagt til 1977 følte jeg at karakterer, plott og motiver ble litt oppkonstruerte – hadde vært lettere å godta hvis det skulle ha foregått 50 eller hundre år tidligere. Innvendingen er dog ikke større enn at jeg koste meg også med dette hørespillet, og vil gi en firer på terningen.

Det er ikke Adam Dalgliesh som løser gåten denne gangen, men derimot P. D. James kvinnelige detektiv Cordelia Grey

• "Anlegg for mord ; Martingale-mordet ; En upassende jobb for en kvinne" av P.D. James
  • "Døden i laboratoriet" av P.D. James
  • "Arvesynd" av P.D. James