Dødsbølgen

av (forfatter) og Peter Lorentzen (oversetter).

Egmont Hjemmets bokforl. 1998 Innbundet

Dirk Pitt fra National Underwater & Marine Agency befinner seg i Antarktis for å finne årsaken til at seler og delfiner forsvinner derfra. Han kommer naturforskeren Maeve Fletcher og hennes gruppe med turister til unnsetning. De befinner seg i en hule hvor de plutselig får fysiske problemer. Pitt aner en forbindelse mellom deres opplevelse og den plutselige sjødyrdøden, og sporene leder til Arthur Dorsett, en eksentrisk mangemillionær og Maeves far. I Dorsett-gruvene benyttes lydbølger for å få tak i diamantene, og disse lydbølgene kan forårsake naturkatastrofer. Etter Pitts beregninger vil den neste bølgen treffe befolkede øyer i Hawaii-gruppen. Dette er den 13. romanen om Dirk Pitt.

Forlag Egmont Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788259019905

EAN 9788259019905

Serie Dirk Pitt

Genre Agenter og spioner

Omtalt sted Antarktis Stillehavet

Dette er den andre boka jeg leser av Cussler med samme hovedrolleinnehaver. Om jeg har lest de i rett rekkefølge vet jeg ikke, men jeg tror egentlig ikke det er noen rett rekkefølge.
Boka er bra. Syk, men bra. Jeg håper ikke dette er et mulig reelt scenario, for da er ikke boka bra lenger, bare syk. Litt langdrøy, litt for utrolig til tider, men bra skrevet, bra beskrivelser og troverdige karakterer. Terningkast 4.

Det er det som er problemet med unge mennesker i dag. Dere vet ikke å sette pris på dårlig vær.

Pitt løste ut sikkerhetsbeltet sitt. "Så får du kjøre bussen mens jeg går ned i vinsjen." "Det ligger folk i remmer på lukkede avdelinger som aldri ville foreslå noe sånt. Du vil bli slengt rundt som en jojo." "Har du noe bedre forslag?" "Bare ett. Men det er ikke godkjent av noe dameblad."

Favorittkategorien min er krim

• "Jakten på polarkoden" av Clive Cussler