Dødens drabanter

av (forfatter) og Lasse Lindtner (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 Lydfil med spiller

September 1995 får privatdetektiven Varg Veum en telefon fra fortiden. Samtalen bringer ham femogtyve år tilbake i tid, til en sak han var involvert i som barnevernsarbeider sommeren 1970. Under tragiske omstendigheter blir en liten gutt skilt fra moren. I 1974 dukker den samme gutten opp i forbindelse med et plutselig dødsfall i sitt nye hjem, og ti år senere i enda en dramatisk sak. Nå er han voksen, og fast bestemt på å hevne seg på alle dem som har ødelagt livet for ham, deriblant Varg Veum. Samtidig arbeider Veum med å flette sammen alle løse tråder etter de tidligere hendelsene. Dette er den 13. romanen om Varg Veum.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil med spiller

Serier Digibok Varg Veum (13)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Bergen

Dette er mi fyrste bok av Gunnar Stålesen. Har sett mange filmatiseringer, og har mange bøker i hylla på vent, men dødens drabanter vart første lesning. Boka var bra skrive, og tematikk rundt barnevern, oppvekstvilkår og tilknyttningsforstyrrelsar var ei uventa side av krimlitteraturen som tiltala meg noko. Men då boka gjekk mot slutten ana eg korleis dette ville enda. Eg vart ikkje overraska over kven skurken var, og eg ynskjer jo å verta overraska når eg les god krim. Difor berre terningkast fire frå meg. Men Stålesen skal eg lesa meir av!

En av de beste

Handler om Varg veum og Jane gutt. Veiene deres krysses flere ganger opp gjennom årene under mange tragiske omstendigheter. Handlingen litt komplisert og overraskende. Men og til tider er boken morsomt. Når vi tror gåten er løst får vi oss nok en overraskelse.

Etter å ha tatt pause fra Staalesens privatdetektiv Varg Veum i flere år var denne boka en behagelig overraskelse. Handlingen er dyster nok, men boka er likevel en fryd å lese.

Jeg sov ikke et sekund hele den natten, og tidlig neste morgen stavret jeg meg ut av sengen, morgenfrisk som en aldrende pedagog siste skoledag før sommerferien.

Har lagt ut bokhylle på profilen med bøker til salgs/byttes! Pris kan diskuteres!

A

Krim og politietterforskning