Døden ved Verdens ende

18 krimnoveller

av (redaktør) og Kari-Mette Astrup (illustratør).

Liv forl. 2013 Heftet

Innhold: Menneskets beste venn/Jørn Lier Horst, Liket i myra/Tom Egeland, Samaritanens bur/Merete Junker, Indisk curry/Geir Jensen, Det godes fiende/Jan Mehlum, Huset/Frode Eie Larsen, Herrens hevner/Ingvar Ambjørnsen, Døden ved Verdens Ende / Helle Cecilie Natholmen, Bastøymysteriet/Jørgen Brekke, Tre er to for mye/Kurt Aust, Armer og bein/Lene Lauritzen Kjølner, "Din idiot"/Anita Berglund, Insomnia/Glenn Johansen, Fader Benjamin/Unni Ranheim, Gutten på stranda/Harald Rosenløw Eeg, Dødelig kortspill/Myriam H. Bjerkli, Isgang/Hanne Rosted, og Raske penger/Ørjan Nordhus Karlsson

Årets krim 2013! Totalt 18 spennende kriminalnoveller, skrevet av mange av Norges dyktigste krimforfattere, samt fem "amatører" som alle er vinnere i Liv Forlags store, årlige krimnovellekonkurranse. De aller fleste novellene er aldri tidligere publisert i bokform. Her finner du Jørn Lier Horst, Tom Egeland, Kurt Aust, Ingvar Ambjørnsen, Ørjan Nordhus Karlsson, Harald Rosenløw Eeg, Anita Berglund, Merete Junker, Frode Eie Larsen, Myriam H. Bjerkli, Jan Mehlum, Jørgen Brekke, Glenn Johansen med flere. Har du lurt på hvordan det gikk med Tiedemann, hunden som sto trofast ved foten til sine døde eier i Jørn Lier Horst suksesskrim "Jakthundene"? I novellen "Menneskets beste venn" får du svaret... I tillegg får du hemmeligheter, begjær og hevnlyst. Raske penger, utspekulerte kvinner og mysterier. Rett og slett: Kriminelt bra underholdning!

Forlag Liv forl.

Utgivelsesår 2013

Genre Krim

Meget bra novellesamling i krim-genren. Varierte historier, og bra språklig nivå. Nå ser jeg den er lagt inn her med Jørn Lier Horst som forfatter, det blir vel ikke helt riktig, da det er 18 forfattere på denne.Det var driv og fortettet spenning i alle 18 novellene, det er slik det bør være i en kort novelle. Det kunne ikke være lett å kåre vinneren av første-premien blant disse debutantene.I og med Horst er nevnt som forfatter, nevner jeg novellen Menneskets beste venn av han - (måtte jo lese om hunden Tiedemann som jeg "traff" i Horst's Jakthundene) - her er det det problematiske parforholdet som utløser det hele, og vi vet fra første side hvem morderen er, men vi vet ikke om han blir avslørt - "Men det var ikke derfor han tok livet av henne", gjentar han flere ganger, og vi skjønner etter hvert hvorfor han gjorde det....Jeg har omtalt den i Reading Randi

Naturlig nok er det varierende kvalitet på novellene i denne samlingen, men her syns jeg det varierer litt vel mye. Det begynner knallsterkt med to veldig gode noveller av Jørn Lier Horst og Tom Egeland, men jeg syns ikke boken klarer å opprettholde trykket. Den største skuffelsen er kanskje novellen til Mehlum, som er gjespende kjedelig og i tillegg den lengste. Men alt i alt, den får terningkast tre.

• "Diktatorenes kvinner" av Sveinung Mikkelsen
  • "Døden på Slottsfjellet" av Glenn Johansen
  • "Årets krim 2015" av Glenn Johansen
  • "Dødelig dose - krimnoveller" av Gard Sveen
  • "Den som fiser i heisen må dø!" av Terje Sporsem
  • "Ulvehunger - noveller" av Anlaug Sanderød
  • "Mord og mysterier - svenske krimnoveller" av John-Henri Holmberg
  • "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Atlas over u-oppdagede øyer - et hav av myter og mysterier, fantasier og bedrag" av Malachy Tallack
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Syng meg vekk" av Bror Hagemann