Døden på Garnethill

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2005 Heftet

Maureen O'Donnel, tidligere psykiatrisk pasient, sex-mishandlet og glad i en drink, har bestemt seg for å gjøre slutt på det hemmelige forholdet til den gifte og litt lugubre terapeuten, Douglas. Men før hun kommer så langt, blir han myrdet. Forrådt av venner og familie, begynner Maureen å tvile på sin egen versjon av hendelsene, og politiet nekter å gi henne detaljer fra drapet. Hun er en opplagt mistenkt helt til et lignende mord skjer med tydelige forbindelser til en psykiatrisk institusjon. Boka er den første i Garnethill-trilogien.

Douglas var bundet fast til den blå kjøkkenstolen. Halsen hans var skåret over helt inn til nakkevirvlene, så hodet satt ikke helt som det skulle. Blodet var allerede i ferd med å tørke inn på gulvteppet... Maureen O'Donnel våkner i leiligheten sin en morgen med dundrende tømmermenn og finner kjæresten på kjøkkenet i en pøl av blod. Politiet leter ikke særlig aktivt etter en morder - de arbeider derimot iherdig med å grave frem avgjørende bevis mot henne. Hun må redde seg selv og kommer over opplysninger som ikke levner tvil om at det kun er et spørsmål om tid før morderen finner henne. "Med Garnethill-triologien har Denise Mina meislet ut en nisje for seg selv som krim-kronprinsesse." Val McDermid "Det er ikke vrient å skjønne hvorfor dette heksebrygg ble belønnet med John Creasey Award. Mina skriver med en penn som er dyppet i så vel galgenhumor som vrede." Kirkus Reviews Terningkast 5 «... krim av den typen som gir deg gåsehud», Ødegård, Bergensavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788241903564

EAN 9788241903564

Genre Krim

Omtalt sted Skottland

Dette er bøker fra det mørke Glasgow, fra det stedet hvor mennesker ikke har råd til å bo og leve. Hvor kvinner havner på krisesenter. Hvor du finner de mørkeste pubene med de skumleste fyrene. Hvor de sykeste på det psykiatriske sykehuset blir mishandlet og hvor det skorter på mennesker som bryr seg. På den måten er Maureen en solstråle i alt det mørke. Hun ser det bare ikke fordi hun har sunket så dypt ned i selv-ødeleggelse som mulig.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Siste utvei" av Denise Mina
  • "Eksil" av Denise Mina