Døden og pingvinen

av (forfatter) og Dina Roll-Hansen (gjendikter).

Cappelen 2006 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Viktor er ensom. Den eneste han har til selskap er pingvinen Misja. Han forsøker å overleve som forfatter, men det er ikke så lett. En dag får han i oppdrag å skrive nekrologer over Kievs aller viktigste personer. De skal skrives på forhånd, og ligge klare når personene dør. Jobben er godt betalt, og det ser ut til å gå bra for Viktor. Men så kommer en av redaktørens venner på besøk, og trenger hjelp med en nekrolog til en bekjent. Denne vennen, som også heter Misja, viser seg å ha tvilsomme forbindelser. Viktor betror han sin lengsel etter å se sitt arbeid på trykk, og noen dager senere ser han en av sine nekrologer i avisen. Stoltheten glir raskt over i frykt idet han og pingvinen ser ut til å bli trukket inn i noe det ser ut til å være umulig å komme ut av.

Viktor er ensom. Den eneste han har til selskap er pingvinen sin, Misja. Han er også ganske desperat, han forsøker å overleve som forfatter. Men en dag får han sin store sjanse. Redaktøren i en av de store avisene gir ham oppdraget å skrive nekrologer over Kievs aller viktigste personer. Nekrologene skal skrives på forhånd, og ligge klare når de viktige personene dør. Jobben er godt betalt og alt ser ut til å gå bra for Viktor.
Men så kommer en av redaktørens venner på besøk. Han trenger hjelp med en nekrolog til en bekjent. Denne vennen, som også heter Misja, viser seg å ha tvilsomme forbindelser og ikke helt rent mel i posen. Viktor betror Misja ikke-pingvin sin lengsel etter å se arbeidet sitt på trykk, om enn under pseudonym, men alle han skriver om klamrer seg til livet ...Noen dager senere åpner han avisen og ser en av sine egne nekrologer for første gang. Hans stolthet glir raskt over i frykt idet han og pingvinen ser ut til å bli trukket dypere og dypere inn i noe det ser ut til å være umulig å komme ut av.
Andrej Kurkov er født i St. Petersburg i 1961, men vokste opp i Kiev. Han har studert språk og snakker i dag elleve. I militærtjenesten jobbet han som fangevokter i Odessa. Senere har han jobbet som kameramann, redaktør og journalist, og i tilegg til bøker, skriver han filmmanus. I dag bor han i Kiev og London, og er anerkjent som Ukrainas fremste forfatter.
Kurkov fikk sitt litterære gjennombrudd med Døden og pingvinen, som er oversatt til 21 språk.
Les utdrag fra boken [pdf]

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202245900

EAN 9788202245900

Omtalt sted Kiev

Viktor bor i Kiev sammen med pingvinen Misja, som han adopterte da dyrehagen måtte kvitte seg med en del dyr. Pingvinen er ganske dyster til sinns, og Viktor tror den lider av depresjon. Viktor er ikke akkurat noen spillopper selv, men da han får et lukrativt jobbtilbud, lysner tilværelsen noe. Jobben går ut på å skrive nekrologer. Disse skal arkiveres til det er bruk for dem, og Viktor synes at det hele går lekende lett, men når flere av personene han skriver om dør som fluer rundt ham, aner han ugler i mosen.

En annerledes historie med både humor, veldig dysterhet og spenning.

"La oss skåle for Misja!" Sergej hevet koppen med konjakk. "Det finnes nok av mennesker, men ikke av pingviner! De må tas vare på!"

"Hva er likheten mellom TV-en og pingvinen?" spurte Sonja i det hun nok en gang tittet ut av døra. Sergej og Viktor vekslet blikk. "Kanskje at begge sover stående?" foreslo Viktor. "Feil. De er begge i svart/hvitt!" sa Sonja og lukket verandadøra etter seg.

Enhver avdød har nettopp vært i live, og linjene i en nekrolog burde ennå bære i seg den avdødes kroppsvarme.

Riktignok hadde han nå penger, han hadde pingvinen Misja og tre sølvglinsende karper som svømte i badekaret. Men kunne det egentlig veie opp for romanen som han ikke hadde fått skrevet?

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Dette er en liste over hva jeg ønsker å lese i sommer. Det er en påminnelse til meg selv om hvilke bøker jeg har mest lyst til å lese og gjennom å opprette listen her, manifestere det på nettet, forplikter (ment som en god ting i dette tilfellet) jeg meg til å følge mine egne ønsker:)

• "Venn av avdøde" av Andrej Kurkov
  • "Snøstormen" av Vladimir Sorokin