Døden og pingvinen

av (forfatter) og Dina Roll-Hansen (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Viktor er ensom. Den eneste han har til selskap er pingvinen Misja. Han forsøker å overleve som forfatter, men det er ikke så lett. En dag får han i oppdrag å skrive nekrologer over Kievs aller viktigste personer. De skal skrives på forhånd, og ligge klare når personene dør. Jobben er godt betalt, og det ser ut til å gå bra for Viktor. Men så kommer en av redaktørens venner på besøk, og trenger hjelp med en nekrolog til en bekjent. Denne vennen, som også heter Misja, viser seg å ha tvilsomme forbindelser. Viktor betror han sin lengsel etter å se sitt arbeid på trykk, og noen dager senere ser han en av sine nekrologer i avisen. Stoltheten glir raskt over i frykt idet han og pingvinen ser ut til å bli trukket inn i noe det ser ut til å være umulig å komme ut av.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202245900

EAN 9788202245900

Serie Viktor Aleksejevitsj (1)

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Kyiv

Viktor bor i Kiev sammen med pingvinen Misja, som han adopterte da dyrehagen måtte kvitte seg med en del dyr. Pingvinen er ganske dyster til sinns, og Viktor tror den lider av depresjon. Viktor er ikke akkurat noen spillopper selv, men da han får et lukrativt jobbtilbud, lysner tilværelsen noe. Jobben går ut på å skrive nekrologer. Disse skal arkiveres til det er bruk for dem, og Viktor synes at det hele går lekende lett, men når flere av personene han skriver om dør som fluer rundt ham, aner han ugler i mosen.

En annerledes historie med både humor, veldig dysterhet og spenning.

Tragikomisk thriller fra Ukrainas første år.
Mye av handlingen virker absurd, men det gjelder i høy grad også de kaotiske årene like etter Ukraina løsrev seg fra Sovjetunionen 1991. Dette får Kurkov fint fram i fortellingen om Viktors hemmelighetsfulle oppdrag for en Kiev-avis: å skrive nekrologer for folk som ennå ikke er døde. At Viktor har pingvinen Misja i leiligheten sin, er typisk nok resultatet av en økonomisk krise i byens zoologiske hage. Etterhvert som intrigen skyter fart, får Misja som forventet en sentral rolle.

Alt i alt en underholdende historie fra et land som ellers har måttet utholde mye verre enn det som fortelles her. Kurkov er forøvrig fast skribent i ukeavisen Dag og tid.

I Kiev bor arbeidsledige Viktor sammen med pingvinen Misja. Så får Viktor jobb: Han skriver nekrologer over viktige personer som ikke er døde - enda. Han skaffer seg også en slags familie.
De han skriver om, begynner å dø, og pingvinen får jobb, med å delta i begravelser.
Både pingvinen og Viktor er fremmede i en korrupt stat der alt kan kjøpes for penger, alt fra forfattere til et hjerte til en pingvin.

Beskrivende roman om Ukraina etter Sovjetunionens fall. Fattigdom, mafiavirksomhet og noe som kan virke som et flytende liv uten mål og mening. Absurd, til tider komisk men også svært alvorlig.
Korrektur og tegnsetting i den oversatte versjonen er utrolig dårlig, men overser man dette er det en fin liten roman.

"La oss skåle for Misja!" Sergej hevet koppen med konjakk. "Det finnes nok av mennesker, men ikke av pingviner! De må tas vare på!"

"Hva er likheten mellom TV-en og pingvinen?" spurte Sonja i det hun nok en gang tittet ut av døra. Sergej og Viktor vekslet blikk. "Kanskje at begge sover stående?" foreslo Viktor. "Feil. De er begge i svart/hvitt!" sa Sonja og lukket verandadøra etter seg.

Enhver avdød har nettopp vært i live, og linjene i en nekrolog burde ennå bære i seg den avdødes kroppsvarme.

Riktignok hadde han nå penger, han hadde pingvinen Misja og tre sølvglinsende karper som svømte i badekaret. Men kunne det egentlig veie opp for romanen som han ikke hadde fått skrevet?

He had, it seemed, divined the secret of longevity. Longevity depended on peace. Peace was the source of self-assurance, and self-assurance allowed one to cleanse one's life of needless upsets, twists and turns. Self-assurance allowed one to take decisions for the prolonging of one's life. Self-assurance led to the future. (Fra den engelske oversettelsen).

Ukraina er i nyhetene, men selv har jeg et uklart forhold til hva slags land det egentlig er. Etterhvert har jeg oppdaget at både eldre og nyere litteratur har sine røtter i Ukraina, selv om forfatterne skriver på helt andre språk enn ukrainsk. Listen nedenfor blir derfor nokså eksentrisk og personlig, men forhåpentlig nyttig for noen lesere likevel.

Listen er ajourført 12.2.20 med to bøker om Tsjernobyl-katastrofen. Oppdatert 17.3.24

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Dette er en liste over hva jeg ønsker å lese i sommer. Det er en påminnelse til meg selv om hvilke bøker jeg har mest lyst til å lese og gjennom å opprette listen her, manifestere det på nettet, forplikter (ment som en god ting i dette tilfellet) jeg meg til å følge mine egne ønsker:)

I følge The Telegraph

• "Venn av avdøde" av Andrej Kurkov